Tien trends voeren boventoon in IT-branche

03/02/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Dit jaar voeren tien trends de boventoon in de IT-branche. Vorig jaar werden Big Data en de private cloud als belangrijke trends aangemerkt. 2012 staat onder meer in het teken van een tekort aan data scientists, dalende kosten en nieuwe cloud-vaardigheden. Dat althans is de mening van EMC, toonaangevend speler op de gebied van informatie-infrastructuuroplossingen. We lijsten de tien trends op voor de lezers van “I-Tel”.

1. Eenvoud is nieuwe “killer-app”

Er is een groeiende vraag naar apps die makkelijk te gebruiken en te installeren zijn. In 2012 geldt: als het niet eenvoudig is, is men niet geïnteresseerd om de app te gebruiken. Een goed voorbeeld is Dropbox, waarmee on-line grote documenten kunnen worden gedeeld. Het biedt geen nieuwe functionaliteit, maar het maakt het wel erg eenvoudig om te delen.

2. Mobiel eerst

Met name voor kenniswerkers vervaagt de grens tussen werk en privé. Zij moeten altijd en overal in staat zijn efficiënt te werken. Dus niet alleen vanachter een groot scherm met een muis en toetsenbord. In 2012 realiseert de IT-branche zich dat een goede mobiele ervaring geen punt is dat onderaan het lijstje moet staan, maar dat dit het eerste aandachtspunt vormt.

3. Meer vraag naar “Data Scientists”

Veel mensen zien inmiddels dat Big Data gecombineerd worden met grootschalige analytics, de nieuwe intellectuele “power tool” om de concurrentie voor te blijven. Tegelijk is er een groot tekort aan mensen die geavanceerde wiskunde kunnen combineren met sociale wetenschappen en bovendien zaken goed kunnen visualiseren en overbrengen. Deze professionals noemen we ook wel data scientists.

4. Toenemende concurrentie tussen IT-afdeling en externe leveranciers

Zakelijke gebruikers zijn er zich van bewust dat de interne IT-afdeling slechts één van de verschillende plaatsen is waar ze de IT-diensten kunnen afnemen. De uitdaging voor de IT-manager is het creëren en beheren van samenhangende “supply chains” van IT-services, die zowel intern als extern geleverd kunnen worden.

5. Groei van het digitale business-model

Succesvolle bedrijven zijn steeds vaker opgebouwd volgens een drievoudig digitaal business-model:

- er is content die waarde levert en ervoor zorgt de klanten betrokken zijn

- er wordt een rijke en sociale ervaring geboden die de betrokkenheid verder vergroot en ervoor zorgt dat de perceptie van de waarde ervan toeneemt

- dit wordt geleverd via een platform dat een continue stroom levert van zowel content als ervaringen

Voorbeelden hiervan zijn Amazon, Apple, Google en non-technologiebedrijf Nike.

6. Andere benadering IT-beveiliging

De opkomst van Advanced Persistent Threats (APT’s) vraagt professionals op het gebied van IT-beveiliging anders te kijken naar bedreigingen. De waarde van informatie neemt toe en er zijn goed georganiseerde partijen die met andere methodes deze informatie proberen te bemachtigen. IT-beveiligingsfuncties en -processen veranderen en zullen beter inspelen op de risico’s die er zijn.

7. Groei gespecialiseerde IT-beveiliging

Er is dit jaar een sterke groei te zien bij IT service providers die weten wat service betekent. Dat zijn vaak wat kleinere partijen die zich richten op een specifieke regio of verticale markt. Door zich te differentiëren, maken ze het verschil.

8. Kosten dalen - consumptie neemt toe

Zodra de kosten voor techniek dalen, consumeren mensen meer. In 2012 zien we een verdere daling van de IT-kosten. Technische componenten worden goedkoper door industriestandaarden en open source-varianten. Operationele kosten dalen door investeringen in verdere automatisering. Ook de kosten om diensten te consumeren verminderen dankzij de komst van portals die eenvoudig on-line toegang tot applicaties verlenen.

9. Vraag naar nieuwe cloud-vaardigheden

Zakelijke IT verschuift steeds verder naar de cloud. Er is daarvoor een stijgende vraag naar mensen met andere vaardigheden en een andere mindset. Voor IT-professionals betekent dit een kans om te investeren in nieuwe kennis en daarmee de eigen meerwaarde te vergroten.

10. Big data als kans

Ongeveer tien jaar terug zijn we al overgegaan van een lineaire naar een exponentiële groei van data. In de huidige informatie-economie zijn Big Data en analytics de hoofdrolspelers. Steeds minder mensen zien Big Data als een probleem, in 2012 grijpt men het aan als een kans.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.