9 op de 10 zelfstandigen doen aan sponsoring en steunen lokale verenigingen

06/02/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Brussel, 27 januari 2012 – Ruim 9 op de 10 zelfstandigen heeft ooit al geadverteerd, meestal in regionale kranten en magazines, maar ook in vakbladen en op het internet. Dat blijkt uit onderzoek van NSZ waaraan 759 zelfstandigen deelnamen. Ook doet 91 procent van de ondernemers aan sponsoring, meestal van lokale sportclubs, cultuurverenigingen, scholen en jeugdverenigingen. “Zelfstandigen spelen ook op die manier een belangrijke rol in het lokaal weefsel en verhogen de overlevingskansen van lokale verenigingen”, weet Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ. Het jammere is dat de hoofdmoot van de ondernemers geen plan opmaakt van de kanalen waarin hij wil adverteren en de doelen die hij wil sponsoren en daarvoor op voorhand geen budget voor inplant. Zo’n strategische aanpak levert voor ondernemers doorgaans meer resultaat op.

93 procent van de zelfstandigen heeft ooit al geadverteerd, zo blijkt uit een bevraging van NSZ bij 759 zelfstandigen. Bovenaan hun advertentieplan staan regionale publicaties (22 procent), gevolgd door de Gouden Gids (15 procent), flyers (13 procent), vakbladen (10 procent), affiches (10 procent), online advertenties (9 procent) en nationale kranten en magazines (6 procent).

Een kleine helft (49 procent meerbepaald) van de zelfstandigen is ervan overtuigd dat hun reclame-inspanningen vruchten afwerpen en resulteren in een verhoging van de omzet en het klantenbestand. De andere helft (51 procent) is daar niet van overtuigd. Aan advertenties besteden zelfstandigen gemiddeld jaarlijks 4100 euro.

Ook aan sponsoring wordt door een overgrote meerderheid (91 procent) van de zelfstandigen gedaan. Zij sponsoren dan vooral lokale sportclubs (23 procent), een lokale cultuurvereniging (20 procent), scholen (19 procent), jeugdverenigingen (18 procent) en goede doelen (17 procent). Gemiddeld doen ze dat voor een jaarlijks bedrag van 2200 euro.

Christine Mattheeuws, voorzitter van NSZ: “Daarmee geven ze het lokale verenigingsleven de nodige zuurstof en spelen ze ook op die manier een belangrijke rol in het lokale weefsel.” Bij sponsoring steunen zelfstandigen zowel financieel als in natura (door producten te geven voor prijzen en tombola’s en zo meer).

Slechts 3 procent van de zelfstandigen werkt op voorhand een campagne uit met een reclamebureau of een reclameadviseur en zoekt vervolgens naar de geschikte advertentie- en sponsoringkanalen. 72 procent werkt op voorhand geen structurele campagne uit, maar gaat op het moment zelf al dan niet in op een aanbod dat hen wordt gedaan.

De overgrote meerderheid bekijkt het dus eerder ad hoc en stelt op voorhand ook geen jaarlijks budget op met een te besteden advertentie- en sponsoringbedrag. “Het is begrijpelijk, maar jammer dat zelfstandigen daar niet wat meer bij stilstaan. Begrijpelijk omdat ze daarvoor geen tijd hebben, maar spijtig omdat een structurele, doordachte aanpak doorgaans meer effect heeft.”

Bovendien riskeren ze door aanbod per aanbod al dan niet af te wijzen in de val te lopen van malafide reclameronselaars. Het gaat hier om bedrijven die bijvoorbeeld advertentieruimte verkopen in onbestaande magazines of een opname in een online register trachten te slijten. 71 procent van de zelfstandigen is hier de afgelopen jaren mee in aanraking gekomen, zo blijkt uit het onderzoek van NSZ.

Van die groep is 18 procent ooit in de val getrapt van een malafide ronselaar door er een contract mee af te sluiten. Het advies van NSZ is duidelijk: alle contracten goed nalezen, nagaan of er waar voor het geld wordt gekregen en facturen van schimmige bedrijven steeds protesteren. Uiteraard is het nog beter om bij elk aanbod goed na te gaan of alles klopt en professioneel wordt aangepakt. Wanneer dat niet het geval is, kan een zelfstandige het aanbod best links laten liggen.

de Vlaamse Ondernemer heeft een aantal specialisten die graag twee uur babbelen met je omtrent je communiciatiedoelstellingen en je mediamix. (waarde van 500 euro) Voor 350€ kan je twee uur reserveren met een gespecialiseerde kracht. Dat bedrag kan je bovendien later omzetten naar een korting bij de dVO-kanalen. Voor meer info: www.dvo.be/contact

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.