Energiereserves Canada cruciaal voor de toekomst

31/05/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder
Canada is een van de landen van de toekomst. Zo klinkt het in academische kringen. Smeltende ijslagen zullen de weg vrijmaken naar enkele energiebronnen die vandaag nog niet beschikbaar waren. Door het tekort aan gas, olie en water in grote delen van de wereld, wordt de energiereserve in gebieden als Canada uiterst gewild. Als die voorspelling waarheid wordt zal het land nood hebben aan bedrijven met ruime topexpertise ter zake. En Vlaanderen heeft dat in overvloed.

Deels door de Noord-Amerikaanse Vrijhandelsovereenkomst (NAFTA) uit 1994 is de VS de belangrijkste handelspartner van Canada. Als gevolg van de wereldwijde crisis, noteerde Canada in 2009 negatieve groeicijfers. Met uitzondering van de provincie Québec, waar de crisis in de periode 2008-2010 nauwelijks voelbaar was. Wellicht omdat Québec aanzienlijk meer exporteert naar Europa dan de rest van het land dat meer getroffen werd door de problemen in de VS.

Voor dit jaar ziet het er evenwel minder goed uit voor Québec: de werkloosheid stijgt en de welvaart daalt. Nationaal wordt voor 2012 weliswaar 2,4% groei van het BBP voorspeld, maar dat zal overwegend op het conto van de andere provincies worden geschreven.

(Te) Sterke afhankelijkheid van VS

Canada is zich heel sterk bewust dat het economisch minder afhankelijk van de VS moet worden. Daarom zocht het land toenadering tot de Europese Unie om de vrije handel tussen beide regio’s te stimuleren. De onderhandelingen van dat Comprehensive Economic and Trade Agreement (CETA) zijn de laatste fase ingegaan. Daarnaast beseft Canada dat het zijn pijlen ook meer op groeilanden moet richten, anders mist het de boot.

Tachtig procent van de Canadese bevolking leeft binnen een straal van honderd kilometer van de Amerikaanse grens. Vrijwel alles is geconcentreerd in en rond die riem. De rest van het enorme landschap is nog zeer onontgonnen. Vorig jaar lanceerde de Québecse overheid het plan Nord, waarin ze de komende 25 jaar 80 miljard dollar wil investeren. Het plan omvat onder meer de ontginning van een gebied dat tweemaal zo groot is als Frankrijk. Dat schept gigantische opportuniteiten voor bedrijven actief in bijvoorbeeld mijnbouw en hernieuwbare energie.

Ook ondernemingen actief in infrastructuur kunnen hier een stevig graantje meepikken. In dat gebied zijn immers ook wegen en spoorwegen nodig. De ontgonnen materialen moeten ook worden geëxporteerd. Daarvoor zullen nieuwe haventerminals worden gebouwd of bestaande uitgebreid.

Ook cleantech en milieu, ICT, biotech en life sciences zijn sectoren met ruim marktpotentieel. Bedrijven actief in de sectoren voeding en dranken - weliswaar vooral onder private label - en kapitaalgoederen kunnen in Canada uitstekend zaken doen.

Economische troeven

Het oosten van Canada biedt het voordeel dat het beschikt over een Europese mentaliteit. Dat is een gevolg van historische immigratiegolven uit Europa. Het lijkt wel zakendoen met een buurland. Op minder dan zeven uur vliegen kan je in Canada zaken doen in een taal die je begrijpt en spreekt.

Voorts zijn er veel gelijkenissen tussen Canada en Vlaanderen: veel technologiebedrijven, grote aandacht voor Onderzoek & Ontwikkeling, gerenommeerde kenniscentra, veel waardering voor spin-offs, …

Ook is Canada een mature markt, waardoor weinig risico’s vast hangen aan lokaal ondernemen.

Tot slot kunnen Vlaamse bedrijven die export naar de VS overwegen maar nog aarzelen om de stap te zetten, via Canada, de Amerikaanse markt aanboren.

Canadese markttintrede goed voorbereiden

Belangrijk is zijn huiswerk te maken vooraleer men de Canadese markt betreedt en de mogelijke concurrenten te kennen. Zorg ervoor dat alle bedrijfsinfo (over je product of dienst) en website in het Engels én het Frans zijn vertaald. Bepaal of je op zoek bent naar louter een importeur of eerder een partner. Eerste contacten kunnen altijd worden gelegd op een congres of vakbeurs.

In tegenstelling tot wat men zou verwachten is de zakelijke cultuur in Canada niet heel Amerikaans getint. In de VS krijgt men hooguit vijf minuten om een product of dienst te verkopen. In Canada is wel ruimte voor wat small talk voor men tot business overgaat.

De Canadese zakelijke cultuur vertoont veel meer gelijkenissen met de Vlaamse. Ter afsluiting nog enkel do’s en don’t’s.

DO

  • Stiptheid is belangrijk, wees op tijd.
  • Kies voor formele, zakelijke kledij.
  • Communiceer direct en kom snel ter zake.
  • Wissel business-kaartjes uit, zorg voor tweetalige versies.
  • Nodig de handelspartner uit voor een lunch als de deal beklonken is.

DON’T’s

  • Ga er niet van uit dat Engels de voertaal is van een bedrijf in Québec. Check vooraf of het Engels of Frans moet zijn en voorzie in presentaties in beide talen.
  • Stel geen te persoonlijke vragen. Canadezen houden privé en zaken gescheiden.
  • Plan geen meeting tijdens een diner, tenzij je de tegenpartij goed kent.
  • Plan geen prospectiereis tijdens de feestdagen of het bouwverlof, de laatste twee weken van juli.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Flanders Investment & Trade. Meer info: www.flandersinvestmentandtrade.be).

Belangrijkste Vlaamse exportproducten naar Canada (2010)

  • farmaceutische producten (53,42%)
  • edelstenen en halfedelstenen, edele metalen, diamant (9,36%)
  • machines, toestellen en mechanische werktuigen (5,31%)
  • auto’s, tractoren, rijwielen, motorrijwielen (4,89%)
  • minerale brandstoffen (3,89%)

Belangrijkste Vlaamse invoerproducten uit Canada (2010)

  • edelstenen, halfedelstenen, edele metalen en diamant (19,70%)
  • ertsen (13,18%)
  • oliehoudende zaden en vruchten, allerlei zaden en zaaigoed (10,65%)
  • farmaceutische producten (4,85%)
  • machines, toestellen, mechanische werktuigen (4,31%)

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.