Zoekmachines zijn nu oververmijdbaar

04/09/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

U kunt wel een goede website hebben, maar de kunst is om ook gevonden te worden op het net. Een heel laagdrempelige en effectieve manier om uw bedrijf on-line te promoten is het inzetten van search engine advertising (SEA). Daarbij krijgt iemand die een bepaalde term ingeeft in een on-line zoekmachine niet alleen de zoekresultaten te zien, maar ernaast of erboven ook enkele advertenties.

Het plaatsen van deze advertenties is betalend maar uiterst kostenefficiënt. Dit omdat u slechts betaalt wanneer iemand ook effectief op uw advertentie klikt (pay-per-click). Bovendien krijgt enkel wie zoekt op de gekozen zoektermen uw advertentie te zien waardoor u een doelgroep bereikt die reeds op zoek is naar uw product of dienst.

Hoe pakt u search engine advertising concreet aan om nieuwe klanten te werven?

1. Uitnodigende advertentietekst

Een advertentie bestaat uit een titel, twee regels tekst en het adres van uw website. Omdat u te maken heeft met heel wat concurrentie is het essentieel om de concrete voordelen van uw aanbod kort en krachtig en zo specifiek mogelijk te communiceren, bijvoorbeeld “Gratis levering”. Spoor de lezer daarbij ook aan om op uw advertentie door te klikken zoals “Bestel nu”.

2. Relevante landingspagina

Zorg ervoor dat de informatie over het product of dienst waarnaar u in de advertentie verwijst, direct terug te vinden is op de landingspagina. Zo vermijdt u dat de verwachtingen van de persoon die doorklikt niet ingelost worden en hij uw website snel verlaat.

3. Budget

Hoe meer u biedt voor een zoekterm, des te beter de plaatsing van uw advertentie. Op basis van deze prijs per klik kunt u uw maximumbudget ingeven waardoor uw marketing-budget steeds onder controle is. Aangezien u enkel betaalt per klik op uw advertentie, is dat budget goed besteed.

4. Segmentatie op locatie en tijd

Heeft u bijvoorbeeld een lokale winkel, dan zorgt u ervoor dat enkel bezoekers binnen een straal van veertig kilometer van uw bedrijf de advertenties te zien krijgen. U kunt ook instellen dat uw advertenties enkel ’s avonds getoond worden als u denkt dat uw website niet tijdens de kantooruren bezocht wordt.

5. Internationale klanten

Dankzij SEA-campagnes kunt u ook nieuwe geografische markten aanboren door het geografisch targeten op land en taal. Internationale verdelers kunnen zo een grote exportgroei realiseren op amper enkele maanden tijd.

6. Analyse-tools

Via de beschikbare analyse-tools krijgt u in detail te zien hoe vaak uw advertenties getoond werden, hoe vaak potentiële klanten erop klikten en welke zoektermen het efficiëntst zijn. Aan de hand hiervan kunt u continu en snel uw SEA-campagne optimaliseren.

7. Meer verkoop

Dit ondervond bijvoorbeeld EcoWater, een specialist in waterbehandelingssystemen. “Sinds we met de SEA-campagne van start zijn gegaan, is het aantal bezoekers op onze website met 50% gestegen. Ook het aantal conversies is met 30% gestegen, want dankzij de koppeling aan de zoekmachine bereiken we surfers die al interesse tonen voor onze producten.”

Als u de adviezen opvolgt, kunt u heel gericht bezoekers, in uw regio of in de hele wereld, aantrekken die effectief iets bij u kopen. Het budget kiest u zelf en heeft u volledig onder controle. U heeft via de analyse-tools bovendien op elk moment inzicht in de resultaten, iets waar u met traditioneel drukwerk alleen maar kunt van dromen ...

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Google en Goudengids.be. Meer info: www.google.be/adwords / www.goudengids.be ).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.