Nieuwe "Lean and Green" koploperprogramma in de steigers

27/09/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Begin juni gaf het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL), samen met vijftien bedrijven, de kick-off van het project “Lean and Green”. Het VIL begeleidt binnen dit project 45 logistieke dienstverleners en verladers - de “Lean and Green”-koplopers - om hun energie-efficiëntie te verbeteren en hun CO2-uitstoot met minstens 20% te reduceren binnen een periode van vijf jaar. Begin oktober kunnen 30 nieuwe bedrijven van start gaan.


De deelnemers aan het programma “Lean and Green” verbinden zich, zoals gezegd, ertoe om hun energie-efficiëntie te verbeteren en hun CO2-uitstoot terug te dringen. Daartoe schrijven ze een plan van aanpak uit waarin beschreven wordt hoe zij dit willen bereiken.

Het VIL ondersteunt en begeleidt bedrijven uitgebreid in het opstellen van dit plan, zowel in groep als individueel. Dit plan van aanpak wordt door een externe neutrale partij aan de hand van een reeks toetsingscriteria geëvalueerd.

Bij een positief assessment ontvangt het bedrijf uit handen van het VIL de “Lean and Green Award”. Met deze award laten bedrijven zien dat ze zich actief inspannen om hun logistieke proces duurzamer te maken. Award-winnaars mogen het “Leand and Green”-logo gebruiken op vrachtauto’s, websites, publicaties, …

Vervolgens rapporteren de bedrijven halfjaarlijks hun gerealiseerde CO2-besparing aan het VIL.

Begin oktober stapt een tweede groep van dertig bedrijven in het programma in. Meer info: www.vil.be (Dhr. Piet Belet).

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijke cookies die ervoor zorgen dat de website goed functioneert.

Analytische cookies

Analytische cookies laten ons toe om het gebruik van de website te analyseren en de bezoekerservaring te verbeteren.

Marketing cookies

Marketingcookies hebben als doel om ervaringen te personaliseren en relevante inhoud en aanbiedingen te sturen op deze en andere websites.