HGO InfraSea Solutions doopt hefschip "Innovation"

01/10/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

In Bremerhaven heeft Geertrui Windels, eega van Europees president Herman Van Rompuy, het hefschip “Innovation” gedoopt. Dat is eigendom van HGO InfraSea Solutions, een 50/50 joint-venture tussen het Duitse Hochtief en DEME-dochter GeoSea. De “Innovation” is een state-of-the-art hefvaartuig dat werd gebouwd ter ondersteuning van de constructie van offshore windmolenparken en activiteiten in de gas- en oliewinning. Voor het Franse energiebedrijf Areva Wind verzorgt de eenheid alvast een eerste klus. Volgend voorjaar zal de “Innovation” voor het eerst voor de Belgische kust worden ingeschakeld voor de bouw van het offshore windmolenproject Northwind. De “Innovation” weet zich de komende jaren verzekerd van werk, luidt het in kringen rond DEME. Zowel bij Hochtief als GeoSea valt te horen dat de “Innovation”-familie wel eens snel zou kunnen worden uitgebreid. Indien de marktomstandigheden mee zitten, zouden nog eens twee dergelijke schepen kunnen worden gebouwd.

De “Innovation” is het krachtigste Heavy-Lift Jack-Up Vessel (HLJV) ter wereld. Het is toegerust met vier gigantische afzinkbare poten van 89 meter lang, die stabiel en precies werken in grote waterdieptes mogelijk maken. Die precisie wordt mede bewerkstelligd door dynamic positioning-technologie. Van die jack-up legs maakt het schip gebruik, om net zoals een hefplatform, zichzelf uit het water op te krikken om deiningonafhankelijk te kunnen werken.

In zijn huidige constellatie kan de “Innovation” funderingen plaatsen in waterdieptes tot 65 meter. De “Innovation”, die tevens een helicopterdek aan boord heeft, werd gebouwd op de Poolse scheepswerf Crist in Gdynia.

De eenheid opereert met een vaste 25-koppige bemanning. In totaal kan de “Innovation” een 100-tal personen aan boord nemen. De bouw van het schip vergde een investering van 220 miljoen euro.

Met de “Innovation” focust HGO InfraSea Solutions in eerste instantie op de snelle ontwikkeling van de offshore-windmolenparken in Europa. Die sector evolueert momenteel in sneltreinvaart naar steeds grotere en zwaardere windmolens en turbines, die allengs dieper in zee worden ingezet. Het 22.000 ton zware schip heeft een laadcapaciteit van 8.000 ton.

“Tussen nu en 2020 zullen jaarlijks 800 offshore-windturbines worden geplaatst. Zowat de helft van de projecten zullen in waterdieptes van 35 tot 50 meter worden gebouwd, doorgaans meer dan 50 kilometer in zee gelegen. Voorts zullen de huidige 3 MW-turbines tegen dan evolueren naar uitvoeringen van ruim 7 MW,” schetst Carsten Heymann, managing director HGO InfraSea Solutions, de marktcontext.

Dat verklaart waarom de “Innovation” een gigantische Liebherr-kraan aan boord heeft, die lasten tot 1.500 ton 31,5 meter ver kan tillen.

“Dat is in de industrie van de hefvaartuigen ongezien,” aldus co-managing director Jan Van Rossum.

De “Innovation” kan worden ingezet in het licht van de projecten van zijn aandeelhouders, maar eveneens door derde partijen worden gecharterd.

Koploper in performantie

Met Hochtief was GeoSea eerder al betrokken bij de realisatie van het EnBW Baltic 2 offshore-windmolenpark. GeoSea, dat zeven hefvaartuigen in de vloot heeft, besloot voor de bouw en de exploitatie van de “Innovation” met zijn Duitse partner in zee te gaan omwille van de hoge risicograad die de sector van de offshore-windmolen-business kenmerkt.De “Innovation” staat evenwel borg voor performantie, zo blijkt.

“Het schip kan functioneren bij maximale golfverschillen van 5 meter zodat het hele jaar door kan worden gewerkt, en niet enkel in het zomerseizoen. Bovendien haalt het een snelheid van 13 knopen per uur, wat ruim dubbel zo hoog ligt als bij de rechthoekige vaartuigen die in de offshore-sector worden ingezet. In de olie- en gassector bestaat de meest efficiënte aanpak erin zo groot mogelijke modules aan wal te bouwen. De “Innovation” is heel in het bijzonder geschikt voor het transport van zware funderingsstukken,” schetst Luc Vandenbulcke, general manager van GeoSea, de voornaamste troeven.

Global Tech 1

De “Innovation” klaart momenteel zijn eerste klus voor rekening van energiebedrijf Areva Wind. Dat levert momenteel 80 gigantische windturbines met een totaal vermogen van 400 MW voor het offshore-project Global Tech I. Dat windmolenpark wordt gebouwd in een zone van 41 km² op zowat 180 km ten noordwesten van Bremerhaven en 138 km ten noordwesten van Emden.

Volgend voorjaar wordt de “Innovation” voor het eerst ingezet voor de Belgische kust, met name voor Northwind (het voormalige Eldepasco, nvdr.). Dat zal op de Bank Zonder Naam voor de kust van Oostende een windmolenpark van 216 MW bouwen. De “Innovation” zal de 72 Vestas V112-3.0 turbines zelf in het Deense Esbjerg gaan ophalen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.