VDAB organiseert opnieuw werkweek

03/10/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

De week van 9 tot 18 oktober is het weer zover. Dan organiseert de VDAB voor het vierde jaar op rij een werkweek waarop zowel werkzoekenden en werknemers als werkgevers en partners welkom zijn. Terwijl de werkweek in de beginjaren vooral een paar grootschalige jobbeurzen inhield, krijgen geïnteresseerden nu een heel divers programma aangeboden. Op verschillende plaatsen vinden tientallen activiteiten plaats die op een of andere manier met werk zijn gelinkt.

Werkgevers kunnen terecht op infosessies over onder andere werkplekleren, sociale wetgeving of employer branding. Er vinden ook overlegmomenten plaats met partners zoals Jobkanaal, UNIZO en Voka. Voor werkzoekenden zijn er jobbeurzen, opendeurdagen, job datings en zelfs een JOB*ROCK festival.

Om werkgevers en werkzoekenden zo dicht mogelijk bij elkaar te brengen worden de activiteiten vooral lokaal georganiseerd.

Anneke Ernon, woordvoerder van de VDAB: “Onze plaatselijke partners hebben het beste zicht op de noden van hun regio en kunnen zich op die niche toespitsen. Naar welke profielen zijn bedrijven uit de buurt op zoek en hoe kunnen ze die vinden en aantrekken?”

Speciale aandacht gaat naar knelpuntberoepen en werkzoekenden boven de 50 jaar.

Succes 2011 herhalen

Vorig jaar bereikte de werkweek meer dan 2.000 werkgevers en vonden dik 24.000 werkzoekenden en werknemers en 1.300 leerlingen hun weg naar een activiteit.

Er werden in totaal 86 evenementen georganiseerd, waarvan 35 voor werkgevers, 23 voor werkzoekenden en werknemers en 18 voor partnerorganisaties. De overige tien richtten zich op cursisten en ex-cursisten van de VDAB.

Bert Demeulemeester, parkmanager van het bedrijvenpark Kortrijk-Noord nam al tweemaal deel aan de werkweek.

“Medewerkers vormen het kapitaal van onze ondernemingen en de strijd om talent zal hoe langer hoe moeilijker worden. Het is belangrijk om ons bedrijvenpark te profileren als een plaats waar het leuk is om te komen werken,” weet Demeulemeester.

“De werkweek is een middel om plannen om te zetten in daden: meedoen aan een jobbeurs, extra aandacht besteden aan de accuraatheid van openstaande vacatures, extra snel een antwoord geven aan sollicitanten.”

Hij raadt deelname sterk aan bij andere werkgevers: “Je krijgt niet elke week de kans om meer dan 1.000 sollicitanten aan te spreken (op de jobbeurs in Kuurne). Er is geen enkel kanaal dat zo efficiënt kan ingezet worden. Vorig jaar lieten andere collega’s-werkgevers mij weten dat sollicitanten rechtstreeks van de jobbeurs naar hun bedrijf waren getrokken. We hebben wel het voordeel dat de jobbeurs op minder dan 1 km van het bedrijvenpark wordt georganiseerd”.

Voor zijn deelname aan deze editie van de werkweek plant de parkmanager volgende actie.

“We verzamelen opnieuw alle vacatures van onze bedrijven, drukken die af in een folder die we dan overhandigen aan de bezoekers van de jobbeurs.”

Ook Rita Mahieu, HRM-verantwoordelijke van H&M, nam vorig jaar deel aan de werkweek en zou ook de deelname aanbevelen bij andere bedrijven.

“In onze regio is het moeilijk om personeel te vinden. Tijdens de werkweek hebben we drie mensen aangeworven die nu nog steeds voor het bedrijf werken. Ook voor onze “branding” is het een meerwaarde. Veel bezoekers hadden geen idee hoe wij werken in ons bedrijf”.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met de VDAB. Meer info: www.vdab.be).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.