Oil Chart International investeert 15 miljoen euro in vlootvernieuwing

Oil Chart International N.V. (Antwerpen), dat dit jaar dertig jaar bestaat, neemt dezer dagen zijn laatste dubbelwandige bunkerschip in ontvangst. In de voorbije twee jaar investeerde het bedrijf, samen met partner Kanoha, dertig miljoen euro in de vlootvernieuwing. Sinds vorig jaar is Oil Chart ook actief in de opslag en blending van speciale producten voor raffinaderijen of grotere blenders. Intern smeedt het bedrijf intussen nieuwe diversificiatieplannen.
Precies dertig jaar terug richtte Christian Kint met Yannis Soulopoulos op 50/50-basis Oil Chart International N.V. op. De focus van het bedrijf lag initieel op de bunkering of levering van brandstoffen aan zeeschepen en de scheepschartering.
In 2003 kocht Kint zijn Griekse partner uit. Een tweetal jaar terug schoof hij een belang door naar cco Sonja Versteijlen, die al twintig jaar voor het bedrijf werkzaam is.
“Als bunkeraar is Oil Chart actief in de Belgische zeehavens (Antwerpen, Zeebrugge, Gent en Oostende) en Nederland (Vlissingen, Dordrecht, Amsterdam en Rotterdam). Sinds een tweetal jaar leveren we per truck heel specifieke goederen aan, met eenheidsladingen van gemiddeld 25 ton, tot in Noord-Frankrijk en begin Duitsland,” schetst director Christian Kint.
Vorig jaar noteerde Oil Chart een omzet van 470 miljoen euro. Dit jaar wordt wellicht op 550 miljoen euro afgeklokt. Die sterk wisselende schommelingen hebben voornamelijk te maken met de fluctuaties van de olieprijzen en de pariteit van de dollar ten opzichte van de euro. Gemiddeld verhandelt Oil Chart International maandelijks een 80.000 ton producten.
Nichespeler
Christian Kint: “In eigen land is Oil Chart zeker niet de grootste speler in verhandelde tonnage, wel in aantal leveringen. Bewust focussen we op kleinere partijen (50 tot 1.000 ton per levering). Andere spelers spitsen zich meer toe op volume en leveren voornamelijk brandstof aan grote containerschepen (5.000 tot 7.000 ton per levering). In het ARA-gebied (Amsterdam-Rotterdam-Antwerpen) is Oil Chart Intenational nog één van de weinige spelers met een familiaal karakter”.
De focus op kleinere volumes vertaalt zich in een heel breed productengamma, valt Sonja Versteijlen in, verwijzend naar de verschillende stookolievarianten (30, 60, 80, 120, 180, 380, … centistokes) en densiteiten in het aanbod.
Nieuwe diversificatiekoers
Sinds kort toont Oil Chart International zich actiever op de markt van de scheepschartering. Het bedrijf chartert immers schepen voor de in- en uitvoer van minerale oliën, die bestemd zijn voor het opblenden tot gespecialiseerde bunkerproducten.
“Vorig jaar gingen we van start met de commercialisatie van blend-producten die maatspecifiek worden vermengd voor de verkoop aan raffinaderijen of grotere blenders,” zo nog Versteijlen.
In concreto gaat het om het op specificatie brengen van bepaalde producten, het corrigeren op viscositeit of soortgelijk gewicht van minerale oliën.
Ter ondersteuning van zijn nieuwe activiteit breidde Oil Chart International zijn opslagcapaciteit in en rond de Antwerpse haven uit tot 20.000 ton. In de eigen lichters is nog eens 15.000 ton buffercapaciteit voorhanden mocht dat nodig blijken.
“De markt van de speciale mengsels is in volle evolutie omwille van de milieu-eisen (lees: reductie van de zwaveluitstoot, nvdr.). In bepaalde gebieden in Europa en Amerika mogen schepen nog enkel stookolie gebruiken met een maximale zwaveluitstoot van 1%. Vanaf 2015 wordt er uitsluitend nog op gasolie gevaren (zwaveluitstoot: 0,1%),” weet Christian Kint.
Momenteel tekent de commercialisatie van gasolie bij Oil Chart voor zowat 8% van de totaalomzet. Verwacht wordt dat tegen dat jaar het aandeel van gasolie tot zowat de helft van dat cijfer oploopt.
Vlootrenovatie in afrondingsfase
Als gevolg van de nieuwe milieuvoorschriften verkeert de markt van de bunkering in volle evolutie. Voor de marktspelers kondigen zich nieuwe uitdagingen aan. Niet in het minst de verplichting om dubbelwandige bunkerschepen voor de toelevering van zware stookolie in te leggen.
Eind september zal Oil Chart International over een bunkervloot van 10 eenheden beschikken. Zes daarvan worden met partner Kanoha in eigendom gehouden.
In de voorbije twee jaar namen Oil Chart en Kanoha elk de helft van een totaalinvestering van 30 miljoen euro voor hun rekening in het licht van een grootscheepse vlootvernieuwing.
“Tegen begin volgend jaar zal Oil Chart’s bunkervloot voor zware stookolie uitsluitend uit dubbelwandige eenheden bestaan,” beklemtoont Kint.
Voorts maakt de KMO constant werk van een verdere verhoging van de productiviteit en efficiëntie. Jaarlijks investeert het bedrijf zowat 40.000 tot 50.000 euro in verdere kantoorautomatisering. De hele Oil Chart International-ploeg bestaat uit 12 medewerkers, waarvan negen op kantoor.
OIL CHART INTERNATIONAL N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.