Pesten op de werkvloer kost de werkgever geld

26/11/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Grensoverschrijdend gedrag op het werk komt nog steeds zeer vaak voor in België. Tussen 2005 en eind 2011 is het aantal werknemers dat zich “slachtoffer” voelde van pesterijen op de werkvloer niet meer gedaald. Meer dan de helft van de klagers zegt bovendien hierdoor van werkgever te willen veranderen. Zo blijkt uit een studie van HR-dienstverlener Securex.

In de loop van 2011 voelde 11% van de werknemers zich gepest op het werk. Sinds 2005 is er geen evolutie in het aantal klagers en zijn de resultaten zo goed als identiek.

Ruim 64% van de klagers bevestigt gepest te worden door hun leidinggevende, 25% door een collega, 24% door een groep collega’s en 5% door derden (klanten, leveranciers, patiënten, …).

Frappant is dat de belangrijkste “daders” zelf meer over pestgedrag klagen dan hun medewerkers: 15% van de leidinggevenden beweert gepest te zijn geweest tegenover 10% van de niet-leidinggevenden. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat leidinggevenden meer contacten met externe personen hebben. Ze duiden alleszins driemaal meer een externe persoon als “dader” aan dan dat niet-leidinggevende klagers dat doen.

Pestgedrag is niet bevorderlijk voor de bedrijfsresultaten, want het kost de werkgever geld en zorgt voor een minder productieve en aangename werkomgeving. Ruim 51% van de werknemers die zich gedurende de voorbije twaalf maanden gepest voelden op het werk is van plan om op korte of lange termijn van werkgever te veranderen. Werknemers die niet over pesterijen klagen, denken minder aan ontslag (22%).

Maar ook ervaringen met ongewenste intimiteiten leiden tot een erg hoge verloopintentie (47% versus 25%). Hetzelfde geldt voor discriminatie (45% versus 23%). Ook agressief gedrag doet werknemers meer over ontslag nadenken (35% versus 25%), maar minder dan de andere ongewenste omgangsvormen. Een verklaring is wellicht dat vooral externe personen (zoals klanten, patiënten, leveranciers, …) agressief gedrag stellen en werknemers begrijpen dat hun werkgever dat minder in de hand heeft.

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijke cookies die ervoor zorgen dat de website goed functioneert.

Analytische cookies

Analytische cookies laten ons toe om het gebruik van de website te analyseren en de bezoekerservaring te verbeteren.

Marketing cookies

Marketingcookies hebben als doel om ervaringen te personaliseren en relevante inhoud en aanbiedingen te sturen op deze en andere websites.