Vier op tien websites grote merken aangepast voor mobiel Internet-gebruik

28/12/2012 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Slechts 40% van de Belgische Top 100 merken-sites is aangepast aan mobiel Internet-gebruik. Hiermee scoren de Belgische sites beter dan de Nederlandse en Britse, waarvan respectievelijk 20% en 38% klaar is voor mobiel gebruik. Dat blijkt uit cijfers van IAB Belgium. Google en IAB Belgium lanceren de IAB Mobilizer waarmee bedrijven kunnen nagaan hoe mobielvriendelijk hun websites zijn. Met deze gratis tool op www.iab-community.be/mobilizer kunnen bedrijven eveneens zien hoe ze de mobiele gebruiksvriendelijkheid van hun websites kunnen optimalliseren.

Naar verwachting zullen er in 2013 meer mensen surfen via hun tablet of smartphone dan via hun desktop. Het aantal Belgen in bezit van een smartphone is de voorbije twee jaar gestegen van 31% tot 51% vandaag. Bovendien blijkt dat 17% van de Belgen momenteel al wekelijks mobiel surft.

Toch zijn de meeste websites nog niet voorzien op de specifieke noden van mobiele web-gebruikers. Hoewel we beter scoren dan onze Nederlandse en Britse buren, hebben slechts 40 uit de Top 100 merken-sites momenteel een aparte mobiele webstek of een webstek met “responsive design”. Bij deze laatste past de site zich automatisch aan de afmetingen aan van het scherm en het type toestel waarop de site wordt bezocht.

Opmerkelijk is dat 1 op 5 van de merken met een mobiele website geen automatische toestelherkenning heeft. Als iemand met zijn of haar mobiel toestel naar de website surft, wordt hij of zij dus niet automatisch naar de mobiele versie doorgeschakeld.

Met de IAB Mobilizer willen IAB Belgium en Google bedrijven het belang aantonen van een site die rekening houdt met mobiele gebruikers. Deze tool biedt hen de mogelijkheid hun eigen website te testen op mobiele compatibiliteit en wijst hen op de bestaande mogelijkheden om deze te optimaliseren. Men vindt er eveneens een lijst van bedrijven die mobiele en responsive websites bouwen.

Telecom- en entertainment-sector scoren verrassend slecht

Sommige sectoren scoren minder goed dan andere. Hoewel je de merken uit de telecom- en entertainment-sector een voortrekkersrol zou toeschrijven, hinken deze achterop. Samen met de nutsbedrijven- en financiële sector behoren zij tot de slechtste leerlingen van de klas.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.