Groen licht voor Sociale Innovatiefabriek

08/01/2013 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

De Vlaamse regering start de Sociale Innovatiefabriek op. De Sociale Innovatiefabriek zet in op sociaal ondernemerschap en brede ondersteunende sociale innovatie. Ze sluit aldus aan op de beleidsdoelstellingen van de Vlaamse regering om maatschappelijke uitdagingen op een duurzame, creatieve manier in te vullen. Niet elke innovatie ontstaat immers bij de overheid of uit de markt. Innovaties kunnen ook vanuit een maatschappelijke nood opborrelen. Denk maar aan de jeugdbewegingen honderd jaar geleden, autodelen-initiatieven, thuisafgehaald.be, rubies in the rubble dat confituur maakt uit voedseloverschotten van de vroegmarkt, …


De doelgroep van de Sociale Innovatiefabriek is breed. De activiteiten richten zich op maatschappelijke organisaties en bedrijven die op zoek zijn naar een model om meer sociale waarden te integreren in hun bedrijf, ondersteund door kennisinstellingen en overheidspartners. Eén van de kernuitdagingen is om partnerships uit te bouwen tussen deze verschillende doelgroepen en aldus tot sterkere resultaten te komen.

De Sociale Innovatiefabriek wordt opgericht als een V.Z.W. met verschillende partners uit zowel het bedrijfsleven als maatschappelijke organisaties. Partners van de Sociale Innovatiefabriek zijn: 3E, ACW, BBLV, Blixt, City-Live, Eneco België, FifthPlay, FOV, Gezinsbond, i-propeller, Impact Capital, Joker, Minderhedenforum, Netwerk tegen Armoede, PE Group, Shortcut - change designers, Telenet, Tessenderlo Group, Triodos Bank, Urban Product, VSGF en Zappware.

De partners van de Sociale Innovatiefabriek zullen mee risico nemen in een Social Impact Angel Fund. Dat fonds zal innovatietrajecten en haalbaarheidsstudies bij het IWT mogelijk maken in een samenwerking met de sociale ondernemers.

Om te toetsen wat de voedingsbodem voor sociale innovatieve ideeën in Vlaanderen is, wordt er een eenmalige open oproep rond sociale innovatie gelanceerd voor een bedrag van één miljoen euro. Hierbij kunnen verschillende actoren uit het brede middenveld (verenigingen, bedrijven, onderzoekscentra, …) een project indienen. De geselecteerde projecten worden getest op haalbaarheid met een financiering van 50.000 euro per project. Projecten die de haalbaarheidstest doorstaan en doeltreffend en duurzaam blijken, worden daarna naar de Sociale Innovatiefabriek doorverwezen.

De sociale oproep wordt eenmalig georganiseerd om sociale innovatie met een vliegende start sterk in de markt te zetten. Bedoeling is dat verdere haalbaarheidstesten in de toekomst ook door de Sociale Innovatiefabriek worden georganiseerd en dat vanuit de fabriek sociaal innovatieve ideeën uit het middenveld worden gecapteerd.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.