Mercedes-Benz mikt op consolidatie marktaandeel in 2013

22/01/2013 OM 00:00 - Luc Willemijns
Placeholder

Ondanks de moeilijkheden die de autosector plagen, heeft Mercedes-Benz op de Belgische markt dit jaar meer dan stand weten te houden. Met zijn nieuwe producten en diensten rekent het merk met de ster voor 2013 minstens op een gelijkblijvend marktaandeel.

Het zijn geen makkelijke tijden voor autobouwers in Europa. In vele landen heeft de economische crisis de markt doen krimpen en dus de concurrentie fors verhevigd. Met de overcapaciteit aan productiezijde, die zich al vertaalde in de aangekondigde sluiting van Ford Genk en eerder in ons land Opel Antwerpen voor de bijl deed gaan, staat het voortbestaan van een aantal bijkomende autofabrieken op de helling. De filedruk neemt alsmaar ergere vormen aan. Regeringen snoeien in fiscale voordelen voor autogebruikers.

Bovenop dit alles komt dan nog de steeds strengere regelgeving op het stuk van emissies en brandstofverbruik, terwijl nog onduidelijk is welke technologie uiteindelijk het beste antwoord op de uitdagingen van de toekomst is en de vereiste basisinfrastructuur - denk aan laadpalen voor elektrische auto’s - momenteel maar zuinig uit de grond schiet. De automobilist schuift de overstap naar groenere modellen dan maar nog even voor zich uit.

Daar staat dan wel tegenover dat auto, bestelwagen en truck het vervoermiddel bij uitstek blijven en niemand een afname van mobiliteit en verkeer in het vooruitzicht stelt. Technologische innovatie zorgt bovendien voor minder verbruik, minder vervuiling en meer veiligheid. Nieuwe consumptiepatronen vragen tevens om nieuwe mobiliteitsoplossingen, bijvoorbeeld voor stedelijke distributie of e-commerce.

Hoger marktaandeel

In die moeilijke context klonk de boodschap die Mark De Haes, ceo van Mercedes-Benz BeLux, op de jaarlijkse persconferentie van het bedrijf verkondigde, opmerkelijk upbeat, al kon ook hij niet aan een aantal pijnpunten voorbijgaan.

Reden tot juichen was er begin 2012 niet, bracht hij in herinnering. De kersverse regering-di Rupo had eind 2011 fiscale maatregelen aangekondigd die door de autosector op luid protest waren onthaald. Bovendien veroorzaakte de afschaffing van de ecopremies een rush naar kleinere wagens. Die maatregelen werden op een chaotische manier ingevoerd. Het was enkele maanden wachten voor de markt zijn evenwicht teruggevonden had.

Maar Mercedes-Benz heeft zich op de dalende Belgische automobielmarkt meer dan weten te handhaven, kon De Haes tevreden vaststellen. De omzet van Mercedes-Benz Belgium Luxembourg zal voor 2012 om en bij 1,1 miljard euro bedragen. Bij de wagens steeg het aantal inschrijvingen met ruim 5% en zal het marktaandeel met 4,4% beduidend hoger liggen dan in 2011. Bij de vans is de Duitse constructeur met 16,9% koploper geworden in het midsize - en large segment en maakte hij een opgemerkte entree in het small segment met de Citan. Ook op de truckmarkt, waar de economische onzekerheid het zwaarst doorweegt, kon Mercedes-Benz zijn marktaandeel iets opkrikken tot 14,7%. Op de tweedehandsmarkt gooide Nearly New Car hoge ogen met de verkoop van bijna 5.900 wagens en kunnen ook Used1 en TruckStore goede cijfers voorleggen, met respectievelijk 620 en 250 verkochte eenheden.

Nieuwe producten en diensten

Die goede prestaties dankt Mercedes onder meer aan de lancering van de compact cars van de A-klasse, het succes van de Viano en de inhaalbeweging van de Sprinter bij de bestelwagens, de sterke resultaten van de Atego en de introductie van de New Actros bij de trucks.

“Mercedes-Benz blijft trouw aan zijn streven naar innovatie en onze klanten weten dat te waarderen”, merkte Mark De Haes op.

Alleen smart zit nog in de hoek waar de klappen vallen (onder meer als gevolg van het wegvallen van de ecopremies), maar er wordt aan het herstel getimmerd.

Intussen sleutelt Mercedes-Benz verder aan de professionalisering van zijn dealer-netwerk en aan een betere dekking van de Belgische markt. België is trouwens één van de pilootlanden voor de implementatie van het internationaal project “Van Dedication”, dat steunt op gedeelde investeringen tussen dealers en merk in het bestelwagensegment en onder meer tot doel heeft een betere service voor de klant en een hogere rendabiliteit voor de dealer te bewerkstelligen.

2013

Voor 2013 staat de economische barometer niet meteen op beter weer, maar dat betekent niet dat Mercedes-Benz BeLux op de rem gaat staan, maakte de ceo nog duidelijk. Hij ziet het nieuwe jaar met vertrouwen tegemoet. Dat optimisme steunt niet louter op buikgevoel. Nieuwe producten en dienstenpakketten bij de personenwagens, de beschikbaarheid van Euro 6-motoren en een zeer gunstige total cost of ownership bij de trucks (“de enige juiste aanpak op de lange termijn”, dixit De Haes), het nieuwe instapmodel bij de vans en de investeringsgolf bij de dealers moeten het merk in staat stellen de huidige marktaandelen volgend jaar minstens te evenaren.

In de verkoopcijfers zou zich dat moeten vertalen in een hoger volume en een nieuw record voor Mercedes-Benz op de Belgische automarkt. Bij de vans gaat de groep ervan uit dat de Belgische markt volgend jaar opnieuw met groei zal aanknopen. Wat trucks betreft, betreurde De Haes wel dat bedrijven in België niet kunnen rekenen op overheidssteun voor de aankoop van milieuvriendelijke voertuigen. In Nederland en Duitsland is dat wel het geval.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.