Infomat steeds nadrukkelijker meer dan ERP-vendor

Navelstreng met oude Systemat doorgeknipt

Vorige maand nam de holding MAN-ITH voor een niet openbaar gemaakt bedrag het 51%-belang van Softimat N.V. (Lasne) in Infomat N.V. (Antwerpen-Wilrijk) over. Daarmee valt het doek over Softimat als IT-bedrijf. Eerder verkocht Systemat ook al zijn IT-infrastructuuractiviteiten en merknaam in het licht van een MBO om als Softimat verder door het leven te gaan. Later ontdeed Softimat zich van dochterbedrijf Popsy Software in het kader van een MBO/MBI aan Allegro Holding N.V. (Boechout). Met de verkoop van het 51%-belang van Infomat aan het bestaande management, gaat bij Softimat het laatste IT-activum de deur uit. Voor Infomat verdwijnt de onzekerheid van de voorbije maanden. De ERP-vendor nam alvast een nieuw bedrijfslogo aan en ziet de toekomst met vertrouwen tegemoet. Niet enkel als ERP-vendor “pur sang”, maar steeds nadrukkelijker als leverancier van business software.

Achter MAN-ITH gaan Stephan Van Bulck en John Ferdinande schuil, die in 1997 onder impuls van IBM en samen met Systemat Infomat oprichtten. Het bedrijf was aanvankelijk als AS/400-agent actief. Die activiteit bezorgde Infomat een doorstart toen het bedrijf in 1999 de verdeling opnam van het ERP-pakket Dimasys, dat door IBM-dochter Computer Support was ontwikkeld. Ook het betrokken personeel en het klantenportfolio gingen toen naar Infomat over.

“In twee jaar tijd evolueerde Infomat van een bedrijf met drie personen naar een onderneming met een dertigtal personen op de loonlijst,” herinnert Van Bulck zich.

MAN-ITH houdt vandaag 80% van de aandelen in Infomat aan, gelijk verdeeld over de twee aandeelhouders. Vorig jaar boekte de KMO met een 45-tal medewerkers een omzet van 5,3 miljoen euro (+ 13%).

“Met uitzondering van een status-quo jaar, zette Infomat in de voorbije zes jaar onafgebroken groei neer,” verduidelijkt John Ferdinande.

Infomat heeft vestigingen in Wilrijk, Luik en Arnhem.

Meer dan ERP-speler “pur sang”

Infomat is vandaag meer dan een ERP-speler “pur sang”.

“Vrij snel zagen we in dat enterprise resource planning evolueerde naar een allesomvattende oplossing, waarin communicatie een belangrijke rol zou opeisen. Die bijkomende functionaliteiten werden snel in de Dimasys-applicatie ingebouwd,” aldus Van Bulck.

De ERP-wereld van weleer is inderdaad niet langer enkel de wereld van de pure bedrijfsautomatisering, waarin interne processen, goederenstromen, prijzen en transacties worden gestroomlijnd. ERP vormt vandaag de dag de ruggengraat in een groter geheel waarin openheid en communicatie de sleutelwoorden zijn.

“Wie communicatie zegt, zegt technologie om te communiceren. Daarvoor is niet alleen technologie vereist die de informatie inhoudelijk ter beschikking stelt (output flows, web services, import catalogi, Taskcentre), maar die informatie ook tot een valabele management tool ombouwt (CRM, document management, business intelligence),” beseft Ferdinande.

De Dimasys-applicatie is beschikbaar in twee varianten, met name Dimasys|WKG (voor relatief kleine KMO’s met 5 tot 15 gebruikers) en Dimasys|ENT (voor bedrijven met 16 tot 200 gebruikers).

Omwille van het steeds belangrijker wordende communicatie-aspect in de huidige bedrijfsvoering, verrijkte Infomat de Dimasys-functionaliteiten met een onmisbaar web-verlengstuk met zowel e-commerce (web shop, order tracking, offerte-aanvraag, klantenportaal) als e-supply (automatisering aankoopprocessen met elektronische berichtenuitwisseling), volledige digitalisering van de documentenstroom, full-blown CRM of XRM voor relatiebeheer en marketing-campagnes, maar ook helpdesk-functionaliteiten en projectadministratie via genesisWorld, statistische en analyse-mogelijkheden met Dimasys i8 Business Intelligence-tool, integratie met SLIM4 voor ver doorgedreven voorraadoptimalisatie en forecasting alsook een Taskcentre dat op alle mogelijke manieren intelligent alerteert en communiceert.

Nieuwe waarden

Van Bulck en Ferdinande aarzelen dan ook niet het “nieuwe” Infomat als volwaardige business software vendor te omschrijven. Een nieuw logo verwijst de visuele referentie naar het oude Systemat naar de prullenmand. Ook nieuw zijn de inspirerende bedrijfswaarden, zowel naar de externe als de interne klanten (lees: de personeelsleden, nvdr.) toe.

“In tegenstelling tot de meeste andere vendors zet Infomat ten allen tijde in op functionele innovatie, geen technologische innovatie,” beklemtoont Stephan Van Bulck, daarbij benadrukkend dat zijn bedrijf de uit de kluiten gewassen KMO als zijn natuurlijke klant beschouwt.

“Dat soort klanten bedien je niet afdoend met een bestaande applicatie uit het hogere marktsegment die naar zogenaamde KMO-normen wordt aangepast,” klinkt het.

Vier activiteitenpijlers

Naast de verdere ontwikkeling van zijn ERP-activiteiten, hoopt Infomat zo snel mogelijk erkenning af te dwingen als competence center op CRM- en ECM-vlak. Met genesisWorld van het Duitse CAS Software heeft Infomat een hoogperformante CRM-oplossing in het portfolio, die zowel binnen Dimasys kan worden geïntegreerd dan wel afzonderlijk geïmplementeerd of de brug naar andere ERP-oplossingen kan slaan.

“In de voorbije 15 maanden implementeerden we genesisWorld bij meer dan dertig bedrijven en organisaties,” bevestigt John Ferdinande.

“Met genesisWorld richten we onze pijlen thans ook voor het eerst op spelers in het corporate segment,” vult Stephan Van Bulk aan.

Andere diversificatie is de commercialisatie van het digitaal documentbeheersysteem Corsa ECM van het Nederlandse BCT (Amstenrade). Tot slot bracht Infomat in een recent verleden zijn automatisatie-oplossing voor sportfederaties en -clubs in een afzonderlijke gespecialiseerde divisie onder.

Op ERP-vlak is het Infomat erom te doen door te groeien tot een “vette” luis in de pels van de gevestigde, internationale vendors, stelt het ondernemersduo unaniem.

“Infomat is een ERP-aanbieder met een duidelijke focus op de groothandel en de retail-sector. Alleen in dat segment tellen we al meer dan 5.000 gebruikers. Die focus bezorgt ons een uitgebreide sectorkennis, die maatspecifieke oplossingen voor de klant binnen bereik brengt. Vermits Dimasys een eigen ontwikkeling is kunnen we, indien nodig, ingrijpen tot in de kern van de applicatie. Van gemorrel in de rand, is geen sprake. Als lokale speler bieden we aldus een bijkomend voordeel ten opzichte van onze concurrenten, die vaak verdelers zijn van buitenlandse ERP-vendors die hun oplossing goedschiks kwaadschiks aan de behoeften van de Belgische markt aanpassen,” besluit Van Bulck.