Kaasverpakker Kaasbrik breidt productiecapaciteit met 30% uit

De laatste uitbreidingsinvestering vond in 2009 plaats. De nieuwe uitbreidingsoperatie mikt op een verhoging van de productiecapaciteit met 30%. Ook de magazijnen en koelcellen worden met 1.200 m² verruimd. De scherpe focus en toenemende aandacht voor de exportmarkten bezorgen de familiale KMO een behoorlijke groeidynamiek. Tegen eind 2014 mikt Kaasbrik op een omzet van 30 miljoen euro. Dat is 20% meer dan in 2012.
Kaasbrik leek ten dode opgeschreven toen Johan De Turck er met de steun van Fortis Private Equity en LRM in 2004 een management buy-in doorvoerde. Laatstgenoemden namen toen elk een belang van 35% in het bedrijf. In 2008 trad Fortis uit. LRM verhoogde toen zijn belang tot 40%.
Met Toon Hutsebaut, huidig commercieel directeur en net als De Turck gepokt en gemazeld in de zuivelsector, kwam een nieuwe aandeelhouder aan boord. Sinds 2010 houden de families De Turck en Hutsebaut elk 50% van de aandelen in de onderneming aan. Karlien De Turck, dochter van, is eveneens in het bedrijf actief. Zij is verantwoordelijk voor de logistieke activiteiten en de backoffice.
Groeitraject
Johan De Turck is LRM nog steeds erkentelijk omdat de investeringsmaatschappij geloofde in de uitgestippelde bedrijfssstrategie.
“In 2004 verengden we de focus van Kaasbrik tot het raspen van kazen, in hoofdzaak mozzarella. Ook besloten we toen volop de uitvoerkaart te trekken,” aldus de algemeen directeur.
Met succes, zo blijkt, want tussen 2004 en 2012 klom de omzet van 10,6 miljoen tot 24,2 miljoen euro. In die tijdsspanne groeide het exportaandeel door van 20% tot 45%. Tussen 2004 en 2012 investeerde Kaasbrik zowat 4 miljoen euro in het bedrijf. Blikvanger was in 2009 de fabrieksuitbreiding ter waarde van 1,5 miljoen euro, met de ingebruikname van een half-automatische derde rasplijn. De eerste twee rasplijnen werden sindsdien volledig geautomatiseerd.
Met een aandeel van zowat 30% in de B2B-wereld voert Kaasbrik de markt van de geraspte kazen in België aan, weet commercieel directeur Toon Hutsebaut. Driekwart van het verwerkte kaasvolume is mozarella. Het saldo wordt verdeeld over Emmental, Cheddar, Gouda en Italiaanse kazen, al dan niet vermengd met mozarella. Het geraspte eindproduct wordt vermarkt in flowpacks van 100 tot 5.000 gram.
Kaasbrik commercialiseert zijn producten nauwelijks via de grootdistributie (2%). Voornaamste afnemers - in volgorde van belang - zijn de groothandel (70%), de foodservice (14%) en industrie (14%).
“In eigen land werken we vooralsnog uitsluitend onder eigen merknaam. In het buitenland puren we zowat een kwart van de omzet uit de private label-activiteiten. Productie onder private label is bij Kaasbrik pas mogelijk vanaf jaarlijkse afnamevolumes van 50 à 60 ton,” aldus Hutsebaut.
Uitbreiding productiecapaciteit
“Om de kwaliteit van onze producten op peil te houden, opteren we er bewust voor alleen met een dagploeg te produceren. De ervaring leert immers dat produceren in een tweeploegensysteem leidt tot kwaliteitsverlies,” benadrukt Johan De Turck, die tevens erkent dat die optie het ook iets makkelijker maakt om personeel te rekruteren.
Die keuze ligt mee aan de basis van de nieuwe investeringsenveloppe. Dit en volgend jaar investeert Kaasbrik twee miljoen euro. Zo wordt de derde rasplijn, net als de twee andere, volledig geautomatiseerd. Dat brengt zijn productiecapaciteit op 2.000 ton op jaarbasis. Voorts wordt aan het productiepark een vierde volautomatische productielijn (2.000 ton) toegevoegd. Een en ander vergt een uitbreiding van de productiehal met 600 m² en een uitbreiding van magazijnen en koelcellen met 1.200 m².
Tegen eind 2014 zou Kaasbrik zijn bedrijfsprocessen aldus verder kunnen optimaliseren door de opslag van (hulp)grondstoffen en afgewerkte producten net als de picking van afgewerkte producten integraal in te sourcen.
Exportmarkten verder bewerken
In eigen land gaat Kaasbrik inmiddels op zoek naar op zijn minst een consolidatie van zijn marktleidersstatus. Op de thuismarkt zijn, naast Belgische, ook Nederlandse en Franse aanbieders actief. De voornaamste groei hoopt de familiale KMO evenwel in de verre export neer te zetten.
Zo lonkt Kaasbrik begerig naar markten als het Verre Oosten, het Midden-Oosten en China, die men via het foodservice-segment hoopt te ontsluiten. Markten als Libanon, Kroatië en de Franse DOM-TOM’s verkeren momenteel in de ontginningsfase. Traditionele uitvoermarkten tot op heden waren de buurlanden, Oostenrijk, Zwitserland, Spanje, Portugal en Scandinavië.
KAASBRIK N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.