Humanovation rondt co-creatie traject met succes af

11/06/2013 OM 07:59 - Luc Willemijns
D0f67812afb27450426f083a2cde32b0
Dany Snokx: “Creatieve leiding en coaching blijven nodig bij samenspel ondernemer/designer”
Vijf jaar terug zette stad Genk het Humanovation-project op, toen nog in samenwerking met Designregio Kortrijk en Flanders Inshape. Zopas werd het tweede Humanovation-project afgerond, ditmaal enkel met Designregio Kortrijk in partnership. Dat kon als project N° 610 op EFRO-steun rekenen. Project N° 610 overkoepelde drie deelprojecten, met name humin, 5 x 5 en MyPrecious. De tweede editie van Humanovation leverde alvast het bewijs dat co-creatie werkt. Of financiering zal worden gevonden om een derde traject op te zetten, valt echter te betwijfelen.

Het net afgeronde Humanovation-traject liep van februari 2011 tot april 2013. Het vergde een investering van ongeveer 1 miljoen euro, waarvan EFRO en het Hermes-fonds (Agentschap Ondernemen) respectievelijk ruim 350.000 en 95.000 euro in het laatje brachten. Aan het project namen een 25-tal bedrijven en een 20-tal designers deel. Die werden in drie deelprojecten ingeschakeld.

Humin focuste voornamelijk op het aanleren van bedrijven in Vlaanderen hoe “design” in te zetten in de strategische bedrijfsvoering. Partner DesignRegio Kortrijk bood met 5 x 5, dat zich in hoofdzaak in West-Vlaanderen afspeelde, bedrijven dan weer de kans tot samenwerking met een designer met het oog op de ontwikkeling van een nieuw product. MyPrecious ontstond dan weer binnen de werking van Humanovation als een bundeling van de expertise en kunde van bedrijven enerzijds, designers anderzijds, met als bedoeling gezamenlijk nieuwe, relevante producten te ontwikkelen.

Humin

Het tweede Humin-project bood bedrijven opnieuw de gelegenheid in zetten op people-centered design, waarbij ruimte werd gecreëerd voor geregeld overleg met de Design Coaches.

“Humin reikt verder dan het zuivere “design”-aspect. Het heeft ook te maken met visie & strategie, inzicht & innovatie, communicatie & netwerken, organisatie-ontwikkeling en duurzaamheid,” schetst project director Dany Snokx.

Deelnemers aan het project waren abc haarden, Brabantia, Burocad, C. Vangompel, Europal, Fabricom, Global Impact, GPS, Haelvoet, Houtbuigerij Desmet, Neo Cocoon, Van Roey en Vyncke.

5 x 5

De derde editie van 5 x 5 toonde ondernemingen hoe ze op een gestructureerde en methodologische manier met een top-ontwerper kunnen samen werken. Aan elke ondernemer werd een top-ontwerper gekoppeld. Met als resultaat de ontwikkeling van een nieuw product dat voor vermarkting werd klaargestoomd.

Deelnemers aan 5 x 5 waren Bminus, De Keyzer Group, LS Bedding, Outdoor Wood Concepts en De Witte Lietaer.

Voor deurenfabrikant Bminus resulteerde dat in de ontwikkeling van een nieuwe deur in stoffen uitvoering. Keuken- en badkamerproducent De Keyzer Group zag zijn deelname bekroond met een nieuw badkamermeubel met een totaal nieuwe “look” op basis van het sharing-concept. LS Bedding rondde het project af met een nieuwe beddenhoofd en dito concept voor “room dividing”. Outdoor Wood Concepts kon met een innovatief massief houten verticaal gevelconcept uitpakken, terwijl De Witte Lietaer het project afrondde met een geoptimaliseerd proces voor het opmaken van bedden.

MyPrecious

In MyPrecious, dat zich inzonderheid concentreerde op co-creatie, werden zes bedrijven, zes designers en vier coaches samen gebracht. Daarbij stelden Chiyoda, Govaplast, PolyVision, Veldeman, Marlux en Werkhuizen Hengelhoef Industrial Contracting hun expertise open voor de andere bedrijven. Die openheid is een conditio sine qua non om het innovatievermogen van de deelnemende bedrijven en designers aan te spreken, uit te dagen, te verscherpen en in te zetten.

“Hoewel de aandacht vooral uitging naar het bevorderen van co-creatie, mondde MyPrecious uit in een aantal concrete nieuwe oplossingen. Voor enkele werd zelfs een patentaanvraag ingediend. Daar hadden we in eerste instantie enkel van kunnen dromen,” zo nog Snokx.

MyPrecious mondde uit in een aantal nieuwe ontwerpconcepten zoals een grid-systeem met accessoires, een Teppanyaki-tafel met koud/warm-functionaliteit, een “flexible flooring”-systeem, een verwarmd zitelement (Cozy Stone), een tegel met hoogprecisiedruk en dies meer.

Het Humanovation-project heeft met andere woorden zijn geloofsbrieven afgeleverd. Wat tijdens het project duidelijk werd is dat het louter samen zetten van bedrijven en designers niet snel tot resultaten leidt. De nood aan sturing en begeleiding door gespecialiseerde coaches blijft noodzakelijk. Dany Snokx en zijn team hadden dan ook wat graag een vervolgstuk aan Humanovation gebreid.

“In een volgende stap dient ingezet op een koppeling tussen de academische wereld met de bedrijfswereld, met tussenin een actieve rol voor de creatieve wereld,” besluit de project director.

Of de bereidheid bestaat om voor een vervolgproject de nodige financiële middelen vrij te maken, zal de toekomst duidelijk maken.

D0f67812afb27450426f083a2cde32b0
Dany Snokx: “Creatieve leiding en coaching blijven nodig bij samenspel ondernemer/designer”
B3f35d8bf64bc97bb54df13aff83ce90

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.