Werkkledijproducent Dassy Europe sourcet logistieke operaties opnieuw in

Tot voor kort was Dassy Europe, samen met zusterbedrijf Dress-Confect, gevestigd in Oedelem op dezelfde site als een industriële wasserij, waaruit de textielproductie-activiteiten ontstonden. Dress-Confect ging in de jaren ’70 initieel van start met de grootschalige productie van werkkledij onder private label in Tunesië. Om kostprijsredenen werd in 1990 een productie-activiteit in Sri Lanka opgezet. Die werd medio dat decennium in oppervlakte verdubbeld. In 2000 bouwde de textielgroep in datzelfde land een tweede productie-eenheid op een andere locatie, die vorig jaar met 4.000 m² tot 20.000 m² werd uitgebreid. Aldaar staan momenteel zo’n 1.500 medewerkers op de loonlijst.
In Sri-Lanka vervaardigt het bedrijf werkkledij onder private label alsook voor het huismerk Dassy, dat in 2007 boven de doopvont werd gehouden.
“Het jaarlijks productievolume bedraagt momenteel een 3 miljoen stuks, waarvan 30% voor Dassy en 70% in opdracht van private label-klanten,” verduidelijkt ceo Stefan Van Ende, die zich om de operationele leiding van de groep bekommert.
Proteq
Naast Dress-Confect (productie) en Dassy Europe B.V.B.A. (dat het gelijknamige huismerk vermarkt), hoort ook Proteq N.V. (Kalmthout) tot de groep. De klant van Dress-Confect, die in financiële moeilijkheden was geraakt, werd in 2007 binnen de groep geïntegreerd. De groothandel treedt in eigen land op als agent voor Dassy Europe. Proteq verdeelt de Dassy-kledij zodoende onder een 120-tal verdelers (retail shops) in België. Naast de Dassy-producten commercialiseert Proteq ook kledij van andere producenten alsook PBM’s (persoonlijke beschermingsmiddelen). In de industriezone Bosduin te Kalmthout beschikt Proteq over een distributiemagazijn van een 2.000 m².
Met de eigen werkkledij positioneert Dassy Europe zich in de markt van de kwaliteitsvolle, meer hoogwaardige producten, die gunstiger zijn geprijsd dan bij de traditionele spelers, die voornamelijk van Scandinavische origine zijn. Zowat 40% van de Dassy-producten worden uitgevoerd, voornamelijk naar Frankrijk, Nederland en Duitsland, waar het bedrijf forse groeicijfers neerzet.
In Duitsland, Zwitserland, Oostenrijk en Groot-Brittannië heeft Dassy Europe een eigen verkoopsteam aan de slag. In Frankrijk en Nederland wordt met een agentuur gewerkt. Landen als Spanje, Italië, Kroatië en Polen worden dan weer via een distributeur bediend.
Nieuwe vestiging
Door in 2007 de private label-activiteit aan te vullen met een eigen merk werkkledij, had het in Oedelem gevestigde Dassy Europe nood aan visibiliteit en “branding”. Bovendien kampte de KMO met plaatsgebrek omwille van de sterke groeicijfers.
“In de voorbije jaren groeide de omzet tot nagenoeg 10 miljoen euro. Samen hebben Dassy en Dress-Confect inmiddels 25 medewerkers in dienst,” zo nog Van Ende.
In de industriezone Herdersbrug kocht de groep een bedrijfsterrein van 10 hectaren aan, dat voor 6.000 m² werd bebouwd. Het geheel omvat nagenoeg 6.000 m² magazijnruimte met een vrije hoogte van 14 meter, toegerust met drie laadpoorten, en een 1.400 m² showroom en kantoren, verdeeld over drie verdiepingen.
“Medio juli halen we onze eerder uitbestede logistieke operaties opnieuw onder eigen dak. We vinden het belangrijk controle over de logistieke processen te kunnen uitoefenen en tegen een lagere kost efficiënter aan orderpicking te kunnen doen,” aldus Van Ende.
“Onze nieuwe vestiging in Brugge zal zowel fungeren als distributiecentrum voor Dress-Confect als voor Dassy Europe,” verduidelijkt co-ceo Amelie Derere, die verantwoordelijk is voor het financiële luik van de operaties. “Ons vertrouwen in de toekomst weerspiegelt zich in de nieuwe vestiging, die een totaalinvestering van pakweg 5,5 miljoen euro vergde,” wordt daaraan toegevoegd.
De private label-activiteiten van Dress-Confect ondervonden nauwelijks hinder van de lancering en uitbouw van het eigen Dassy-merk, aldus onze beide gesprekspartners. Dassy Europe slaagde alvast in de vooropgezette doelstellingen van zijn “5/5/5”-plan: vijf jaar na de opstart van zijn activiteiten wou de KMO in vijf landen vijfhonderdduizend stuks verkopen. Op vandaag verdeelt Dassy zijn producten bij een 800-tal dealers in meer dan 10 landen. Op jaarbasis werd de volumedrempel van 500.000 stuks al overschreden.
“In de komende vijf jaar mikken we op een omzetverdubbeling tot 20 miljoen euro. In eerste instantie gaan we voor een uitbreiding van het marktaandeel in die landen waar Dassy vooralsnog ondervertegenwoordigd is. Inzonderheid in Duitsland heeft Dassy nog behoorlijk wat groeipotentieel,” besluit Amelie Derere.
Geconsolideerd tekent de textielgroep momenteel voor een omzet van 37 miljoen euro.
DASSY EUROPE B.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.