VIL stelt resultaten project luchtvrachtopvolging voor

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft bij Belgocontrol de resultaten van het project “GPRS-monitoring van luchtvracht” voorgesteld. Elf bedrijven namen aan het onderzoek deel. Het project zorgde voor een primeur: voor het eerst werden vanuit Vlaanderen testvluchten met GPRS-monitoring uitgevoerd tussen Brussels Airport en Washington en Atlanta.

Tijd- en temperatuurkritieke goederen maken een belangrijk deel uit van luchtvracht. Voor deze goederen moeten de opslagcondities en locatie strikt worden opgevolgd. Uit eerder VIL-onderzoek over de opvolging van goederen bleek dat GPRS (General Packet Radio Service)-technologie vele voordelen biedt voor de opvolging van luchtvracht en tegemoet komt aan de belangrijkste eis van de markt, namelijk de technologie die infrastructuuronafhankelijk is. Binnen het project “GPRS-monitoring van luchtvracht” onderzocht het VIL de praktische inzetbaarheid van deze technologie voor Vlaamse luchtvrachtactoren.

Met goedgekeurde GPRS/GPS-toestellen toegerust met een automatisch aan- en afschakelmechanisme, voerde het VIL succesvolle testvluchten uit tussen Brussels Airport en Washington, Dulles International Airport en Atlanta International Airport. Het is de eerste keer dat de technologie met zoveel betrokken stakeholders werd getest. De resultaten waren bijzonder positief.

Het gebruik van GPRS-toestellen op luchtvaartroutes laten goedkeuren is een proces van lange adem. Het VIL bracht met zijn project de zaken in een stroomversnelling. Zo werd intussen ook de eerste testvlucht uitgevoerd naar Singapore. Het gebruik van de technologie is een extra troef voor Brussels Airport om zich verder te profileren als farma- en high value-hub bij uitstek.

GPRS-monitoring zorgt voor alle actoren in de luchtvrachtketen voor een betere transparantie doorheen de verschillende stappen in de toeleverketen, zowel in de voortgang in de keten als in de status en conditie van de zending. Zo krijgt de klant in real-time informatie, zoals temperatuur en locatie, en kan bij onregelmatigheden snel worden opgetreden.

Deelnemende bedrijven aan het project waren Aviapartner, Biobest, Brussels Airlines, The Brussels Airport Company, Ceva Logistics, DHL Global Forwarding, Owens Corning, Scania Parts Logistics, Sentipharm (MSD), Swissport en WFS. Voorts kon het VIL rekenen op de steun van Brucargo Strategic Committee, douane, Essenscia, IATA, Marsh Risk Consulting en POM Vlaams-Brabant.

Meer sectornieuws

Agenda