VIL stelt resultaten “E-warehouse”-project voor

E-commerce heeft invloed op magazijn (en omgekeerd)

Samen met vijftien bedrijven lanceerde het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) V.Z.W midden 2012 het project “E-warehouse”. Op een slot-event stelde het VIL de resultaten van het project aan het publiek voor. Een magazijn voor e-commerce vereist specifieke oplossingen die inspelen op de hoge verwachtingen van de on-line klant, zo blijkt.

In 2011 focuste het VIL met het project “e-fulfillment” op de “last mile”, de aflevering bij de klant. Op vraag van de booming sector startte het instituut in 2012 met het project “E-warehouse”, gericht op het logistieke proces vóór de aflevering bij de consument: de orderafwikkeling.

De deelnemende bedrijven, die de evolutie naar e-commerce maken of maakten, constateerden dat interne processen die volledig afgestemd zijn op traditionele warehousing, zowel fysiek als administratief, de vereisten eigen aan e-logistiek (snelheid, strengere kwaliteitscontrole, retourafhandeling, leverbetrouwbaarheid, …) onvoldoende ondersteunen.

Magazijn aan e-commerce aan te passen?

Een magazijn voor “traditonele logistiek” is doorgaans ingericht in functie van grote bestelhoeveelheden en eerder stabiele volumes. In een magazijn voor e-commece heeft men te maken met kleine pick-hoeveelheden, steeds minder tijd tussen order en orderafhandeling, veel retours, personalisering van verpakking en sterk fluctuerende volumes waarop onmiddellijk moet kunnen worden ingespeeld.

Startvraag van het project was: moet een magazijn aan e-commerce worden aangepast? En waar moet men rekening mee houden?

Eisen klant bepalend

Het onderzoek maakte duidelijk dat de eisen die de klant stelt bij aankopen op het web een belangrijke impact hebben op alle voorgaande schakels van de orderafhandeling.

Een van deze eisen is een snelle levering: de tijd tussen bestelling en verzending wordt alsmaar korter. Dat maakt de organisatie van de personeelsbezetting complex, niet enkel doordat de bestelvolumes minder voorspelbaar zijn, maar ook omdat het picken en inpakken van e-commerce bestellingen een arbeidsintensieve activiteit is.

E-warehouse als checklist-model

Op basis van de vaststellingen uit het onderzoek ontwikkelde het VIL een checklist-model dat met de deelnemers in de praktijk werd uitgetest. De bedrijven kunnen dit model gebruiken als draaiboek om de meest geschikte magazijninrichting uit te tekenen.

Optimale inrichting sleutel tot succes

Het project kreeg de steun van Comeos en BeCommerce. Ook bij die organisaties is men ervan overtuigd dat een optimale inrichting van het e-warehouse de sleutel is tot een efficiënte en effective e-fulfillment-oplossing.

Vijftien deelnemende bedrijven

Vijftien bedrijven, een mix van logistieke dienstverleners, verladers en real estate, werkten mee aan het “E-warehouse”-project. Het gaat om AMP, Belspeed, bpost, Brantano, Neovia Logistics, Federal-Mogul, Fiege, Groep Heylen, Hubo, Kuehne + Nagel, Norbert Dentressangle, Procter & Gamble, RA-Company, Spring Global Mail en Unigro.

Meer sectornieuws

Agenda