KunstgrasWereld in nieuwe handen
De vorige eigenaar richtte in 2003 KunstgrasWereld op als verdeler van kunstgrassen, zowel voor landscaping- als sportdoeleinden. Hij ontwikkelde het bedrijf tot een marktspeler die bekend staat voor zijn hoogwaardige producten en pioniersrol op het stuk van innovatie.
“Onder impuls van KunstgrasWereld werd kunstgras ontwikkeld tot een product waarbij het verschil met natuurlijk gras nog nauwelijks zicht- of voelbaar is. Op basis van een gedegen marketing know-how ontwikkelde KunstgrasWereld zijn producten doorheen de jaren in nauwe samenwerking met zijn leveranciers. Dat leidde tot een productassortiment dat zich duidelijk differentieert van de grote marktspelers, die met textielgroepen zijn gelieerd en zich doorgaans sterk op de sportveldapplicaties toespitsen,” aldus Annemie Baeyaert.
Ook in de toekomst wil Baeyaert de innovatiestrategie van KunstgrasWereld onverkort doorzetten. De focus zal daarbij liggen op zowel de samenstelling van het product als op de introductie van nieuwe producten en toepassingen.
“Een aantal markten kunnen nog worden ontgonnen waar kunststof een valabel alternatief voor de bestaande oplossingen kan bieden,” luidt het.
In eerste instantie lijkt de aandacht daarbij te gaan naar toepassingen binnen de sfeer van het waterbeheer en de afwaterproblematiek.
Monoproductbedrijf
Sinds 2006 commercialiseert KunstgrasWereld zijn productaanbod onder de gedeponeerde naam ResiGrass®. Het aanbod van de KMO is, in tegenstelling tot andere marktspelers, bijzonder breed en divers.
“KunstgrasWereld heeft voor elk wat wils, niet enkel qua kleur of toepassing, maar ook qua prijs,” zo nog onze gesprekspartner.
De prijs van de ResiGrass®-producten schommelt van 6 tot 40 euro/m². Het hele gamma omvat een honderdtal referenties. Die horen thuis in vier hoofdcategorieën, met name ResiGrass®, ResiGrassPro®, ResiTurf® en ResiTurf Pro®.
Tot ResiGrass® horen alle instrooigrassen bestemd voor sportvelden en -toepassingen. ResiGrassPro® groepeert de esthetische kunststofgazons voor landscaping-doeleinden. ResiTurf® overkoepelt het harde en dichte kunststofgras voor toepassing in o.m. tentoonstellingsruimtes, winkels en party-tenten terwijl ResiTurf Pro® applicaties omvat die zich richten tot bijvoorbeeld golfterreinen of tennisvelden (eventueel in kant-en-klare kits, nvdr.).
KunstgrasWereld tekent voor een integrale dienstverlening, gaande van het ontwerp, het voorbereiden van de ondergrond, het plaatsen van de tussenlaag tot de uiteindelijke aanleg en afwerking van het kunstgras.
Diverse klantengroepen
KunstgrasWereld realiseert zowat tachtig procent van zijn omzet in de residentiële markt.
“Kunstgras geniet ook in het residentiële segment toenemende aandacht omwille van zijn gebruiks- en onderhoudsvriendelijkheid. Binnen die markt ontpoppen dakappartementen, (dak-)terrassen en stadstuintjes zich tot een echte groeimarkt,” weet Annemie Baeyaert.
Met een kwalitatief en esthetisch hoogstaand product mikt KunstgrasWereld in niet geringe mate op landscaping binnen het B2B-luik. Tot de professionele klanten horen tuinaanleg- en landscaping-bedrijven, tuinarchitecten en (het nog te ontginnen marktsegment van de) projectontwikkelaars, de grootdistributie, overheden, winkels en bedrijven (decoratiedoeleinden), de horeca (met een wegwerptoepassing voor buitenomgeving), verhuurbedrijven en evenementenbureaus en, in mindere mate, sportclubs.
Zowel de B2C- als de B2B-klanten kunnen terecht in de Resigrass®-showroom van KunstgrasWereld langsheen de Kapelsesteenweg in Ekeren (Antwerpen).
Uitgesproken exportambities
Vooralsnog puurt KunstgrasWereld om en bij de 40% van zijn inkomsten uit de export. Momenteel bedient de KMO in eigen beheer de Benelux, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. In Frankrijk werd eerder dit jaar een distributiekanaal opgezet dat intensief de Franse markt bewerkt.
“De producenten plooien zich steeds vaker terug op hun core-business, de organisatie van een fijnmazig distributienetwerk is niet meteen hun ding,” weet Baeyaert, impliciet aangevend dat ze haar logistieke expertise ten volle voor de internationalisering van KunstgrasWereld zal aanwenden. “In eerste instantie zullen we ons toespitsen op het dynamiseren van het Franse verkoopsnetwerk. Later zullen we met ResiGrass®, dat een vrij sterk seizoensgebonden product is, andere buitenlandse markten aanboren (lees: markten in en buiten Europa met een warm klimaat, nvdr.). Daartoe zullen we een verdelers- dan wel agentennetwerk uitbouwen,” besluit de zaakvoerster, die met KunstgrasWereld zo snel mogelijk een omzetverdubbeling nastreeft.
KUNSTGRASWERELD E.B.V.B.A.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.