KunstgrasWereld in nieuwe handen

25/09/2013 OM 09:19 - Luc Willemijns
087079bc03d7d82de42bfd616acf3c05
Annemie Baeyaert, ex-Katoen Natie, wil haar logistieke expertise aanwenden om KunstgrasWereld snel te internationaliseren
Carpe Verde B.V.B.A. (Essen) verwierf onlangs de controle over KunstgrasWereld B.V.B.A. (Antwerpen). De in 2003 opgerichte KMO, genoegzaam bekend onder zijn merknaam ResiGrass®, geldt als een voortrekker in de wereld van het betere kunstgras. Aan het roer van KunstgrasWereld staat Annemie Baeyaert, die tot voor kort een management-functie binnen de Katoen Natie-groep bekleedde. Zij wil haar internationale ervaring in de logistiek aanwenden om ResiGrass® ook buiten de landsgrenzen in toenemende mate te vermarkten. In eerste instantie in Frankrijk, waar de KMO eerder dit jaar een distributienet verwierf, maar ook in het verre buitenland.

De vorige eigenaar richtte in 2003 KunstgrasWereld op als verdeler van kunstgrassen, zowel voor landscaping- als sportdoeleinden. Hij ontwikkelde het bedrijf tot een marktspeler die bekend staat voor zijn hoogwaardige producten en pioniersrol op het stuk van innovatie.

“Onder impuls van KunstgrasWereld werd kunstgras ontwikkeld tot een product waarbij het verschil met natuurlijk gras nog nauwelijks zicht- of voelbaar is. Op basis van een gedegen marketing know-how ontwikkelde KunstgrasWereld zijn producten doorheen de jaren in nauwe samenwerking met zijn leveranciers. Dat leidde tot een productassortiment dat zich duidelijk differentieert van de grote marktspelers, die met textielgroepen zijn gelieerd en zich doorgaans sterk op de sportveldapplicaties toespitsen,” aldus Annemie Baeyaert.

Ook in de toekomst wil Baeyaert de innovatiestrategie van KunstgrasWereld onverkort doorzetten. De focus zal daarbij liggen op zowel de samenstelling van het product als op de introductie van nieuwe producten en toepassingen.

“Een aantal markten kunnen nog worden ontgonnen waar kunststof een valabel alternatief voor de bestaande oplossingen kan bieden,” luidt het.

In eerste instantie lijkt de aandacht daarbij te gaan naar toepassingen binnen de sfeer van het waterbeheer en de afwaterproblematiek.

Monoproductbedrijf

Sinds 2006 commercialiseert KunstgrasWereld zijn productaanbod onder de gedeponeerde naam ResiGrass®. Het aanbod van de KMO is, in tegenstelling tot andere marktspelers, bijzonder breed en divers.

“KunstgrasWereld heeft voor elk wat wils, niet enkel qua kleur of toepassing, maar ook qua prijs,” zo nog onze gesprekspartner.

De prijs van de ResiGrass®-producten schommelt van 6 tot 40 euro/m². Het hele gamma omvat een honderdtal referenties. Die horen thuis in vier hoofdcategorieën, met name ResiGrass®, ResiGrassPro®, ResiTurf® en ResiTurf Pro®.

Tot ResiGrass® horen alle instrooigrassen bestemd voor sportvelden en -toepassingen. ResiGrassPro® groepeert de esthetische kunststofgazons voor landscaping-doeleinden. ResiTurf® overkoepelt het harde en dichte kunststofgras voor toepassing in o.m. tentoonstellingsruimtes, winkels en party-tenten terwijl ResiTurf Pro® applicaties omvat die zich richten tot bijvoorbeeld golfterreinen of tennisvelden (eventueel in kant-en-klare kits, nvdr.).

KunstgrasWereld tekent voor een integrale dienstverlening, gaande van het ontwerp, het voorbereiden van de ondergrond, het plaatsen van de tussenlaag tot de uiteindelijke aanleg en afwerking van het kunstgras.

Diverse klantengroepen

KunstgrasWereld realiseert zowat tachtig procent van zijn omzet in de residentiële markt.

“Kunstgras geniet ook in het residentiële segment toenemende aandacht omwille van zijn gebruiks- en onderhoudsvriendelijkheid. Binnen die markt ontpoppen dakappartementen, (dak-)terrassen en stadstuintjes zich tot een echte groeimarkt,” weet Annemie Baeyaert.

Met een kwalitatief en esthetisch hoogstaand product mikt KunstgrasWereld in niet geringe mate op landscaping binnen het B2B-luik. Tot de professionele klanten horen tuinaanleg- en landscaping-bedrijven, tuinarchitecten en (het nog te ontginnen marktsegment van de) projectontwikkelaars, de grootdistributie, overheden, winkels en bedrijven (decoratiedoeleinden), de horeca (met een wegwerptoepassing voor buitenomgeving), verhuurbedrijven en evenementenbureaus en, in mindere mate, sportclubs.

Zowel de B2C- als de B2B-klanten kunnen terecht in de Resigrass®-showroom van KunstgrasWereld langsheen de Kapelsesteenweg in Ekeren (Antwerpen).

Uitgesproken exportambities

Vooralsnog puurt KunstgrasWereld om en bij de 40% van zijn inkomsten uit de export. Momenteel bedient de KMO in eigen beheer de Benelux, Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk. In Frankrijk werd eerder dit jaar een distributiekanaal opgezet dat intensief de Franse markt bewerkt.

“De producenten plooien zich steeds vaker terug op hun core-business, de organisatie van een fijnmazig distributienetwerk is niet meteen hun ding,” weet Baeyaert, impliciet aangevend dat ze haar logistieke expertise ten volle voor de internationalisering van KunstgrasWereld zal aanwenden. “In eerste instantie zullen we ons toespitsen op het dynamiseren van het Franse verkoopsnetwerk. Later zullen we met ResiGrass®, dat een vrij sterk seizoensgebonden product is, andere buitenlandse markten aanboren (lees: markten in en buiten Europa met een warm klimaat, nvdr.). Daartoe zullen we een verdelers- dan wel agentennetwerk uitbouwen,” besluit de zaakvoerster, die met KunstgrasWereld zo snel mogelijk een omzetverdubbeling nastreeft.

087079bc03d7d82de42bfd616acf3c05
Annemie Baeyaert, ex-Katoen Natie, wil haar logistieke expertise aanwenden om KunstgrasWereld snel te internationaliseren
D182a7a21df9b1ee686e518199fb3edc
Langsheen de Kapelsesteenweg te Antwerpen kunnen zowel B2C- als B2B-klanten in de ResiGrass-showroom terecht

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.