Social collaboration in onderneming is in opkomst

30/10/2013 OM 08:44 - Luc Willemijns
95b02e8134109facd7dd88bd0c8a4b13
Drie op vier Belgen gebruiken sociale netwerktechnologieën in hun onderneming. Voorts heerst over social collaboration een gangbare misvatting. Zo wordt bij de vraag naar welke sociale samenwerkingstechnologieën in bedrijven worden ingezet, gerefereerd naar sociale netwerk-sites voor consumenten. Facebook is de meest populaire sociale netwerktechnologie in België met 73% respondenten die Facebook op regelmatige basis gebruiken. Dat is dubbel zoveel als het gebruik van Microsoft SharePoint (30%), zeven keer meer dan het gebruik van IBM Open Connections (10% in België, 17% op wereldvlak) en zes heer hoger dan het gebruik van Salesforce Chatter (12%).

Zo blijkt uit een wereldwijd onderzoek in 22 landen van Avanade, aanbieder van zakelijke technologiediensten en managed services. In voornoemde situatie zou in de komende twaalf maanden nochtans verandering kunnen komen, aldus het onderzoek.

Bij de beslissingsnemers die sociale netwerkwerktechnologie willen invoeren stonden Microsoft SharePoint en Salesforce Chatter bovenaan het lijstje. Hoewel Facebook momenteel op nummer 1 staat, stond Facebook onderaan de lijst van beslissingsmakers, met amper 8% van de respondenten die aangaf deze tool als een prioriteit te zien.

Plannen om meer gebruik van sociale tools te maken

Avanade’s onderzoek toont verder dat de meerderheid van het bedrijfsleven die sociale collaboration tools gebruikt, hiervan de voordelen ziet en plannen maakt om dat in de toekomst meer te gaan doen.

Een aantal belangrijke resultaten van het onderzoek:

  • Enthousiaste adopters maken gebruik van sociale technologieën op de werkplek: ongeveer acht op de tien beslissers (77%) en zeven op de tien eindgebruikers (68%).
  • 70% van de Belgische ondernemingen die gebruik maken van social collaboration tools stippen aan hier in de toekomst nog meer gebruik van te willen maken.
  • Zowel de beslissingsmakers als de eindgebruikers geven aan positieve resultaten te zien van het gebruik van sociale tools in hun onderneming. IT-beslissers vinden dat deze technologieën hun het werk leuker zou maken (66%), hun werknemers productiever (62%) en hen helpen om hun werk sneller te doen (57%).
  • Toch is er een stevige minderheid - amper 1 op de 4 Belgische IT-beslissingsnemers - die nog geen gebruik van social collaboration tools in de onderneming maakt. En bij diegenen die deze tools al gebruiken is er een vijfde van de bevraagde Belgen dat stelt dat deze sociale netwerken vaak tijdverlies zijn of werknemers van hun belangrijkste taken afhouden.

Gigantische voordelen

Bedrijven omarmen het gebruik van consumententechnologieën in de onderneming om verschillende redenen. De opkomst van consumententechnologie heeft verwachtingen gewekt bij medewerkers over de sociale technologieën die zij, zowel binnen als buiten de organisatie, kunnen gebruiken om samen te werken.

Om het maximale voordeel te halen uit de tools moet succesvol collaboration-beleid nauw aansluiten bij de zakelijke doelstellingen van een organisatie, uitgaan van de behoeften van de eindgebruikers en worden ondersteund door de juiste tools, training en richtlijnen om adoptie door de hele organisatie te stimuleren.

De integratie van collaboration in bedrijfsprocessen zal ook de manier waarop in bedrijven wordt gewerkt, veranderen, blijkt uit het “Accenture Technology Vision 2013”-rapport. Met de juiste social collaboration-aanpak heten de mogelijkheden voor zakelijke winst enorm te zijn.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.