Volkswagen zet maximaal in op elektromobiliteit

De Volkswagen-groep stelt zich tot doel om tegen 2018 marktleider te worden op het vlak van elektromobiliteit. Tegen 2014 zal de constructeur in totaal veertien modellen met elektrische of hybride aandrijving aanbieden, gespreid over de verschillende merken van de groep. In functie van de vraag kunnen tot veertig nieuwe modellen met een alternatieve aandrijving worden toegerust.

Jaarlijks investeert de Volkswagen-groep meer dan 7 miljard euro in onderzoek en ontwikkeling. Een aanzienlijk deel daarvan is bestemd voor de ontwikkeling van technologieën en componenten voor elektromobiliteit.

Een sleutelrol om elektromobiliteit snel en rendabel over alle merken en voertuigklassen uit te rollen, is weggelegd voor de modulaire voertuigplatforms (MQB), die vanaf het begin werden ontworpen met het oog op de montage van elektrische aandrijving. De productie in Bratislava, Puebla, Wolfsburg, Leipzig of Ingolstadt kan daarmee flexibel op de vraag reageren.

Momenteel bieden de verschillende merken van de Volkswagen-groep in Europa al 420 modelvarianten aan met een gemiddelde CO2-uitstoot van maximaal 130 g/km, waarvan 302 modellen met maximaal 120 g/km, 50 met maximaal 100 g/kom en 23 met 95 g/km of minder. De plug-in hybride Volkswagen XL1 heeft de laagste uitstoot.

Het meest energie-efficiënte seriemodel ter wereld is met een CO2-uitstoot van 21 g/km, een verbruik van 0,9 l/km en een rijbereik van 500 km het technologische speerpunt van de onderneming.