Meer bedrijven te koop dan er kopers zijn?

04/11/2013 OM 11:32 - Luc Willemijns
Placeholder
Op dit moment heerst er een tekort aan starters. De jeugd toont zich weinig happig om de stap naar het zelfstandig ondernemerschap te zetten. Dit op een ogenblik dat veel ondernemers uit de baby boom-generatie op een tijd zijn gekomen om hun bedrijf te verkopen dan wel over te laten.

Voor veel ondernemers is hun zaak en het daarin opgebouwde vermogen, een belangrijk deel van hun pensioen. Voor hen is het dus essentieel een optimale waarde voor hun bedrijf te ontvangen. Ondernemers die tegen de 60 beginnen aan te lopen en geen familiale opvolging hebben, hebben een viertal mogelijkheden. Ze kunnen stoppen, doorwerken, verkopen tegen een (te) lage prijs dan wel ervoor zorgen dat het bedrijf in topconditie verkeert alvorens het te koop aan te bieden.

De meeste zaakvoerders verkopen maar een keer in hun leven een bedrijf, weet ENC Consultancy (Steenokkerzeel). Het is dus erg belangrijk om alles goed voor te bereiden, zowel in de oriëntatiefase als erna door een goede en complete analyse van de onderneming te (laten) maken. De bevindingen moeten vervolgens worden geïmplementeerd om het bedrijf echt verkoopsklaar te maken. Het is de implementatie van de zaken die in de analyse worden gevonden, die de meerwaarde genereert en ervoor zorgt dat de firma voor kopers aantrekkelijk wordt. Men moet zich ook realiseren dat het verkoopsklaar maken van een onderneming tijd kost en meer omvat dan alleen het optimaliseren van de financiële cijfers.

Aanzet tot het verkoopsklaar maken is de analyse, waarin onder meer liggen vervat de organisatiestructuur, de processen, de cultuur, het personeel, de financiële cijfers, juridische zaken, klanten, leveranciers, …

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.