Lidl opent grootste distributiecentrum in België in Sint-Niklaas

13/11/2013 OM 08:05 - Luc Willemijns
2de1539c5f95cc7ecc605a248a5805b9
Vanuit zijn nieuwe DC in Sint-Niklaas belevert Lidl straks een 80-tal vestigingen
Lidl heeft in Sint-Niklaas zijn grootste distributiecentrum in België geopend, dit ter vervanging van zijn verouderde en kleinste logistiek platform in Bornem. Het geheel vergde een investering van 50 miljoen euro. Los daarvan investeert de grootgrutter dit en volgend jaar nog eens 100 miljoen euro in België. Nog voor het jaareinde besteedt Lidl ruim 10 miljoen euro aan de uitbreiding van zijn vestiging in Genk, voornamelijk in de toevoeging van een volledige, 2.200 m² grote diepvriesafdeling.

Lidl’s distributiecentrum in Bornem was niet alleen gehuurd, het bleek ook te klein, niet duurzaam en het ontbeerde bovenal koelcapaciteit.

“Het nieuwe DC in Sint-Niklaas voorziet maar liefst in 20.000 m² bijkomende opslagruimte. De accommodatie is opgedeeld in twee gebouwen, met name een voedingsgebouw van 35.000 m² met 108 loskades, waaronder 10.000 m² gekoelde opslag, en een kleiner non-food gebouw van 10.000 m² met 10 loskades,” aldus Ken Peeters, senior expansion manager bij Lidl Belgium.

Het nieuwe distributiecentrum telt 19.975 palletplaatsen, waarvan nagenoeg 13.000 voor droge voeding. Momenteel zijn er een honderdtal medewerkers aan de slag. Recent kocht het bedrijf aanpalend nog eens een terrein van 25.000 m² aan dat, indien nodig, op termijn een bijkomend magazijn zou kunnen huisvesten.

Vanuit het nieuwe distributiecentrum in Sint-Niklaas zullen in eerste instantie 52 Lidl-filialen worden bevoorraad in de provincies Antwerpen, Oost-Vlaanderen en een deel van Vlaams-Brabant. Niet uitgesloten is dat op korte termijn tot 80 filialen vanuit het Waasland zullen worden bevoorraad.

Naast Sint-Niklaas, baat Lidl in België ook distributiecentra uit in Genk, Wevelgem en Courcelles.

Forse groeier

Nagenoeg twee jaar terug pakte Lidl uit met een nieuw winkelconcept, dat met zijn perceptie als “hard discounter” moest breken. Voorts werd het aantal artikelreferenties tussen 2007 en 2013 van 800 tot zowat 1.500 referenties uitgebreid. Ook de uitbreiding van de versafdeling, de introductie van bake-off producten en een diepvriesaanbod positioneerden het enseigne met succes hoger in de markt.

“Lidl is momenteel de enige retailer in België die groeit,” aldus algemeen directeur Jesper Højer. “De voorbije jaren zet Lidl een gemiddelde groei van 22% neer. Tussen 2012 en 2013 klom ons marktaandeel in België van 5,9 tot 7,4%. Dat heeft veeleer te maken met de uitbreiding van het assortiment en de invoering van het nieuwe winkelconcept, niet zozeer met het gevoerde prijsbeleid,” zo nog Højer.

Expansiepolitiek

Momenteel telt Lidl Belgium, dat zich in 1995 op de Belgische markt begaf en zichzelf intussen als “smart discounter” bestempelt, 292 vestigingen, waaronder 7 in het Groothertogdom Luxemburg.

“In de toekomst zullen we ons netwerk verder uitbouwen. Zo nemen we ons voor een aantal witte vlekken in te vullen in steden als onder meer Lier, Aalter en Waterloo. In andre steden, zoals in Aalst bijvoorbeeld, staat een uitbreiding van het bestaande winkelpunt op de agenda,” besluit Højer.

Eerder dit jaar heropende de supermarktketen zijn vernieuwde en gevoelig uitgebreide winkelpunten in Harelbeke en Roeselare.

2de1539c5f95cc7ecc605a248a5805b9
Vanuit zijn nieuwe DC in Sint-Niklaas belevert Lidl straks een 80-tal vestigingen
22615bd301feb4dd7f31743104512ce8
Lidl huldigde in Sint-Niklaas zijn nieuwe distributiecentrum in

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.