Nissan wil eerste Japanse “brand” in Europa worden

15/11/2013 OM 14:24 - Luc Willemijns
Bec7c654ce88413af8d63054140e2256
Begin volgend jaar introduceert Nissan de NV500, de vervanger van de Atleon
Nissan wil tegen 2016 het eerste Aziatische merk in Europa worden. Die ambities gelden ook voor het bedrijfswagenassortiment. In de Belux heeft Nissan momenteel een marktaandeel van zowat 3% in het bedrijfswagensegment. Dat is iets minder dan de personenwagens die een aandeel van 3 à 3,5% hebben. Bedoeling van de constructeur is vooral de KMO en kleine zelfstandigen, via direct klantencontact, te charmeren met “het breedste bedrijfswagengamma in de markt,” zo luidt het. Dat gaat van bestelwagens tot trucks met een maximaal laadvermogen van 7,5 ton.

In de Belux heeft Nissan Belgium 16 gespecialiseerde truck- en bedrijfswagen-dealers. Vorig jaar voerde de invoerder het concept van business centers in, die zich toespitsen op de fleet-markt (zowel personenwagens als bedrijfsvoertuigen). Momenteel zijn er 15 aan de slag.

“Nissan’s wereldwijde innovatiestrategie gaat evenmin voorbij aan het bedrijfswagenaanbod. In de komende jaren zullen we hun prestaties blijven verbeteren in combinatie met een verminderde CO2-uitstoot. In 2014 lanceren we onze eerste volelektrische bestelwagen,” aldus Stéphane Chauville, ceo van Nissan Belgium.

In 2011 pakte de constructeur uit met zijn “Power 88”-vijfjarenprogramma. Dat mikt in 2016 op zowel een wereldwijd marktaandeel als bedrijfswinst van 8%. Ander doel is tegen dan het neerzetten van een marktaandeel van 5,3% in Europa om aldus als Aziatisch merk de nummer 1-positie in te palmen.

“Momenteel zitten we op koers,” aldus Chauville. “Toyota heeft momenteel een marktaandeel van ongeveer 4,3%, Nissan 3,9%. Dit jaar zullen we zeker de kaap van de 4% ronden,” zo luidt het.

Agressief productenbeleid

Om zijn ambities hard te maken hanteert Nissan op bedrijfswagenvlak een agressief productenbeleid. Zo werden vorig jaar wereldwijd 1 miljoen Nissan-bedrijfsvoertuigen verkocht. Van de NV200-bestelwagen zullen er dit boekjaar 200.000 stuks worden afgezet. Hoewel niet echt zo bedoeld, verheugt Nissan zich in het succes dat het model in de taxiwereld geniet en zodoende voor behoorlijk wat extra-visibiliteit zorgt.

Steden als New York, Barcelona en Londen stapten intussen in Nissan’s “Taxi of Tomorrow”-programma in. Vanaf eind dit jaar vervangt de stad New York zowat 13.000 taxi’s door de NV200.

Nieuwe modellen op komst

Dit jaar is het relatief stil wat de introductie van nieuwe Nissan-modellen in het bedrijfsvoertuigensegment betreft. In 2013 werd enkel de chassis-cabineversie van de twee jaar terug gelanceerde NV400 geïntroduceerd.

Volgend jaar beleven de e-NV200, de elektrische versie van de NV200, en de NT500 als vervanger van de Atleon hun intrede. Vast staat dat Barcelona de eerste e-NV200 als elektrische taxi zal inschakelen. Geen toeval, want het model wordt er ook geassembleerd.

Intern maakt men zich bij Nissan Belgium inmiddels op om sterk te werken aan de naamsbekendheid van de constructeur in het bedrijfswagensegment. Met de Nissan Navara (pick-up), NV200, NV200 Evalia (personentransport), Primastar, NV400, NV400 Cabstar en Atleon heeft het bedrijf alvast een productportfolio waarmee dat lukken moet.

Een model als de NV400 bijvoorbeeld laat zich bijvoorbeeld opmerken door zijn talrijke conversiemogelijkheden (combi, chassis-cabine, platform-cabine, fridge, tipper, box of crew van).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.