JBC huldigt nieuw hoofdkantoor in

04/12/2013 OM 08:52 - Luc Willemijns
Cacd0b193c5941a5e9e53e688874cc61
Ann en Bart Claes: “Groeien in deze aanhoudende crisistijden blijft uitdaging”
JBC heeft in Houthalen-Helchteren zijn nieuw, 12.000 m² grote hoofdkantoor geopend. Het nieuwbouwproject vergde een bouwinvestering van 16 miljoen euro. In dezelfde industriezone Centrum-Zuid investeert de kledingketen volgend jaar nog eens 6,5 miljoen euro in de uitbreiding van zijn distributiecentrum met 5.000 m² tot 35.000 m². Eens die uitbreidingsfase operationeel zal het bedrijf op Centrum-Zuid 47.000 m² in uitbating hebben, verdeeld over twee sites. Tijdens de officiële inhuldiging raakte bekend dat JBC in Wuppertal een eerste kinderconceptwinkel opent. Bedoeling is binnen het jaar over minimaal een vijftal winkelpunten in de deelstaat Noordrijn-Westfalen te beschikken.

In 2015 viert JBC zijn veertigjarig bestaan. Op dat ogenblik zal de tweede generatie, Bart en Ann Claes, precies dertig jaar in het bedrijf actief zijn. Vorig jaar boekte de keten een omzet van 263 miljoen euro. Ter vergelijking: in 2002 rondde het bedrijf voor het eerst de omzetkaap van de 125 miljoen euro. Dit jaar wordt wellicht in de buurt van de 300 miljoen euro afgeklokt. Dat is evenwel met inbegrip van Mayerline, de kledingketen van de Belgische familie Meyer waarin JBC eerder dit jaar een belang van 85% verwierf.

“Mayerline neemt in die omzettoename 97 tot 98% voor zijn rekening,” aldus gedelegeerd bestuurder Bart Claes.

Kortom, JBC zet dit jaar slechts een heel beperkte groei neer. Een prestatie waarmee zowel Ann als Bart zich kunnen verzoenen.

“De totale kledingmarkt in België boekt dit jaar een achteruitgang met ruim 10%. In deze aanhoudende crisistijden mag men zich al gelukkig prijzen met een consolidatie van de verkoopsvolumes,” luidt het.

Vanuit het distributiecentrum in Houthalen-Helchteren worden alle filialen beleverd. JBC telt momenteel 134 winkelpunten, waaronder negen in het Groothertogdom. “In eigen land openen we de komende jaren wellicht nog een 15-tal bijkomende vestigingen in voornamelijk binnensteden en in nieuwe shopping centra. Voor de Claes Retail Group (RCG) zijn 1.600 personen rechtstreeks en onrechtstreeks werkzaam. Daarvan zijn er zowat 250 in Houthalen aan de slag. Bij Mayerline werken een kleine 300 personen.

Mayerline heeft in België 44 winkels en 15 shops in shop in uitbating. Het Mayerline-assortiment, dat mikt op vrouwen van meer dan vijftig, situeert zich net boven het actieterrein van JBC en vertoont bovendien een groter boetiekgehalte. Het is dus sterk complementair met het JBC-aanbod, aldus onze gesprekspartners.

Het nieuwe prestigieuze hoofdkantoor is alvast op de groei berekend. Zo wordt momenteel 10.000 m² effectief benut, 2.000 m² administratieve uitbreidingsruimte wordt vooralsnog in reserve gehouden. Het nieuwe pand, dat drie verdiepingen telt, omvat, naast traditionele kantoren, een bedrijfsfotostudio, een restaurant met keuken en een goed uitgebouwde design-afdeling op de derde verdieping.

Nieuwe expansieplannen richting Duitsland

JBC poogde eerder zonder succes zijn familieconcept op de Nederlandse en Tsjechische markt over te enten. De familiale KMO heeft niettemin plannen om zijn succes thans op de Duitse markt te beproeven.

“In Wuppertal, in deelstaat Noordrijn-Westfalen, openen we nog dit jaar een eerste eigen winkel waarin we ons kinderconcept zullen uitrollen. Binnen het jaar willen we graag over vijf winkelpunten in de Duitse deelstaat beschikken,” aldus Bart Claes.

Dat JBC binnen zijn nieuwe expansieplannen voor het kinderconcept opteert, hoeft niet te verbazen. In eigen land is de kledingketen met dat concept marktleider. Wat het totaal kledingconcept betreft, moet de familiale speler vrede nemen met een derde plaats (lees: na C&A en H&M, nvdr.).

“In tegenstelling tot Nederland, is de Duitse klant zich bewuster van de geboden kwaliteit en het afwerkingsniveau. Beide criteria zijn voor een Duitse consument duidelijk belangrijker dan voor een Nederlander,” verduidelijkt Ann Claes de keuze voor Duitsland.

Een en ander verklaart waarom JBC zweert bij een collectie in eigen beheer, in licentie-overeenkomst of in samenwerking met gereputeerde designers. De kledingketen laat zijn producten vervaardigen in het Verre Oosten (55%), Tunesië, Turkije en het voormalige Oostblok.

Verdere uitbreiding logistieke capaciteit

Voor eind volgend jaar breidt JBC zijn opslagcapaciteit in Houthalen-Helchteren met nog eens 5.000 m² uit. Met inbegrip van een nieuwe sorteerinstallatie voor liggende goederen, vergt dit opnieuw een investering van 6,5 miljoen euro.

Cacd0b193c5941a5e9e53e688874cc61
Ann en Bart Claes: “Groeien in deze aanhoudende crisistijden blijft uitdaging”
9eaa0865425fac4994a802fd56d96d0c
JBC investeerde 16 miljoen euro in de bouw van een nieuw hoofdkantoor

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.