VIL start “Dyplor”-project op

11/12/2013 OM 10:04 - Luc Willemijns
174ff7137da74a49469d27775246c0ed
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) V.Z.W. start met het project Dyplor, wat staat voor “Dynamische planning van logistieke resources”. Samen met dertien andere bedrijven werkt het VIL een methodologie uit die bedrijven toelaat hun materieel en personeel optimaal in te zetten, dit op basis van bestaande (software-)systemen. Want een productief magazijn zorgt voor een vermindering van de kosten.

In drukke magazijnoperaties is het vaak een uitdaging een goed inzicht te verwerven in de logistieke activiteiten en de bezettingsgraad van het personeel en materieel. Net die kennis is nodig om de personeels- en materieelinzet te optimaliseren. Binnen het project “Dyplor” wordt onderzocht hoe operationele software-pakketten de bezettingsgraad kunnen verhogen en zodoende de kosten drukken.

Procesanalyse bij bedrijven legt de knelpunten en de mogelijkheden tot verbetering bloot. Onderzoek naar “best practices” moet, naast de informatie uit de procesanalyse, aantonen welke parameters invloed hebben op de magazijnefficiëntie en service-graad. Een inventarisatie van tools en beheersystemen gaat na welke functionaliteit er beschikbaar is en kan worden toegepast.

Op basis van de verzamelde informatie wordt vervolgens een model opgesteld dat aantoont wat er te winnen valt en wat de impact op de kosten is. Daarna volgt de vertaling naar de praktijk. Hoe gaan we van de bestaande naar de optimale situatie? Er wordt een methodiek opgesteld die bij twee bedrijven wordt toegepast en getoetst. Wordt het beoogde verbeteringspotentieel in een reële omgeving behaald?

De hoge loonkosten in Vlaanderen maken een verhoogde productiviteit door optimale inzet van personeel en materieel extra noodzakelijk om competitief te kunnen blijven. Een optimalisatieslag in het magazijn door beter inzicht in fysieke stromen zorgt voor verbetering in service en directe kostenbesparing (bijvoorbeeld door betere bezetting personeel en materieel - zoals heftrucks - door aangepaste routes en opdrachtenbundeling).

Aan het project nemen dertien kleine en grote verladers en logistieke dienstverleners deel. Het gaat om: Borealis Polymers, Coeck Betonfabriek, DCM, Deceuninck, Fiege, Frigologix, Group Gheys, Haven Genk, Infrabel, Java, Magazijnen Hendrickx, Ontex en Still. De resultaten worden in het voorjaar van 2015 voorgesteld.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.