Nood aan breder absenteïsmebeleid

23/12/2013 OM 15:39 - Luc Willemijns
745799dcdffab41460eb02adf0597d10
Ziekteverzuim van medewerkers kost ondernemingen en organisaties heel wat geld. Het bestrijden hiervan staat vandaag dan ook heel hoog op hun prioriteitenlijstje. De media zetten deze ambitie graag nog wat kracht bij. “Langdurig ziekteverzuim op recordpeil”, kopten verschillende kranten recent nog. Ook de overheid springt mee op de kar en lanceert de sensbiliseringscampagne over de symptomen van een burn-out. Zo duidelijk zijn de signalen nooit? Maar hoe kan u het ziekteverzuim van uw personeel aanpakken?

Waarom zou u, als bedrijfsleider, oog moeten hebben voor de absenteïsmecijfers in uw onderneming? Enkele antwoorden zijn voor de hand liggend. Zo zijn er de directe kosten het gewaarborgd loon, maar ook directe financiële gevolgen, zoals de vervangingskost, problemen met productie of klanten of een te hoge werkdruk bij de teamleden. Het laatste heeft als bijkomend risico dat deze collega’s op hun beurt uitvallen.

Groter bewustzijn

KMO’s en bedrijven hechten vandaag steeds meer belang aan de aanwezigheid van hun medewerkers. Werkgevers gaan in de huidige economische realiteit immers minder snel over tot nieuwe aanwervingen. Ze willen er in de eerste plaats voor zorgen dat de bestaande ploeg optimaal wordt ingezet. Een veel voorkomende misvatting hierbij is dat bedrijven denken dat absenteïsme met één spectaculaire actie op te lossen is. In werkelijkheid dient een breder absenteïsmebeleid opgebouwd op basis van een heel wat verschillende puzzelstukken, op maat van het bedrijf.

Symptoom

Essentieel is dat bedrijven absenteïsme zien als een symptoon van zaken die misgaan. Een duidelijk verhoogd ziekteverzuim in een bedrijf kan wijzen op ernstige, onderliggende problemen.

Medewerkers die zich om allerlei redenen, vaak ook privé, niet goed in hun vel voelen, zullen vaak in ziekteverlof vluchten bij het minste kwaaltje.

Anderen verlaten zelfs definitief uw bedrijf. En dit zijn vaak de beste krachten, want zij blijven niet bij de pakken zitten en vinden voldoende jobaanbiedingen.

Nog anderen blijven wel aanwezig, maar zijn veel minder betrokken of veroorzaken zelfs sociale onrust. Dit alles kost een onderneming veel geld.

Acties

Hoe kan u het ziekteverzuim aanpakken? De aanpak is verschillend volgens de onderliggende oorzaak van het ziekteverlof. Enkele vaak voorkomende ziekte-oorzaken zijn fysieke problemen, zoals rugklachten, en psychologische problemen, zoals stress. Daarnaast zijn er de problemen aan de luchtwegen en infectieziekten. Preventie van deze voornaamste oorzaken is dan ook een belangrijke stap.

De aanpak van overmatig ziekteverlof gaat van gericht gebruik van controlediensten, waarbij een controle-arts oordeelt of de afwezigheid van een werknemer al dan niet geoorloofd is, tot het geleidelijk opbouwen van een positief aanwezigheidsbeleid.

Iedere onderneming heeft eigen factoren die het risico op afwezigheid van werknemers kan doen toenemen. Via grondige analyses, zoals audits, tevredenheidsonderzoeken en brainstorm-sessies met de leidinggevenden kunnen deze factoren in kaart worden gebracht. Daarop kan u dan acties bouwen voor een duurzaam effect, die u dan ook voldoende moet integreren in HR en de hiërarchische lijn.

Als werkgever kan u heel wat ondernemen om de afwezigheid van uw personeel te doen dalen. Denk maar eens aan systematisch gesprekken voeren met medewerkers die afwezig zijn, terugkeergesprekken of een efficiënt competentie-management ontwikkelen.

Lange adem

Het loont dus om na te denken over hoe u uw medewerkers kan motiveren om zoveel mogelijk aanwezig te zijn tijdens de reguliere werktijd, een zogenaamd “positief aanwezigheidsbeleid”. Het is een werk van lange adem en impliceert vaak een cultuurverschuiving in uw onderneming. De invoering van een doordacht absenteïsmebeleid is voor een organisatie altijd maatwerk en het resultaat van een samenwerking tussen verschillende partijen, en dit alles binnen de juridische spelregel.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met ADMB).

Meer info: 050/474.111 of www.admb.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.