De Coene lanceert PER/USE

De “roots” van De Coene gaan terug tot 1887 toen in hartje Kortrijk een couturewinkeltje werd geopend. Onder impuls van de tweede generatie, i.c. Jozef De Coene, ruimde de winkelactiviteit snel de baan voor het vervaardigen van interieurs voor de gegoede regionale burgerij. In eerste instantie werd de productie uitbesteed, later in eigen beheer verzorgd.
Op het hoogtepunt van zijn bestaan, tussen de twee wereldoorlogen, stelde De Coene 3.000 personen tewerk. Naast de meubelproductie, fabriceerde het bedrijf ook houten spanten voor fabrieks- en sporthallen. Na de tweede wereldoorlog ging het steil bergaf met De Coene. In 1976 ging het bedrijf overkop nadat eerder de Generale Maatschappij was ingetreden. Het is overigens de Generale die het bedrijf ontmantelt en in stukken verkoopt.
Het broederpaar Paul en Jozef Potteau kopen De Coene Decor (interieurinrichting), Fibrocit (vaste bestoeling voor auditoria, conferentie- en theaterzalen) en De Coene Products (brandwerende deuren en Decowall). Laatstgenoemde vennootschap wordt intussen verder geleid door de schoonzoon van Jozef Potteau. Sinds 2003 neemt Tom Potteau, zoon van Paul, de algemene leiding waar voor De Coene Interior Decoration en Fibrocit, beide onderdeel van de DCF-holding.
Samen zijn De Coene en Fibrocit goed voor een jaaromzet van een kleine 10 miljoen euro. Op de loonlijst staan een zeventigtal medewerkers. Waar De Coene voornamelijk particulieren in het hogere segment in Vlaanderen tot zijn klanten rekent, is Fibrocit als nichespeler bedrijvig in de Benelux en Frankrijk. Zowat 70% van zijn omzet wordt buiten de landsgrenzen gehaald.
In Marke beschikt de KMO over 12.000 m² bebouwde oppervlakte op een bedrijfsterrein van 25.000 m².
“In de interieurinrichting biedt De Coene totaaloplossingen van A tot Z. Alle productie - van ontwerp tot afwerking - gebeurt onder eigen dak,” aldus ceo Tom Potteau.
Nieuwe merknaam
Omdat zowel De Coene als Fibrocit in hun huidige constellatie relatief beperkt in groei blijken, besloot Tom Potteau met een collectie design-meubelen van start te gaan. Wat vandaag als PER/USE wordt gelanceerd, ging van start als een hobbyproject van een oude schoolmakker die de technische draagkracht ontbeerde. De Coene verwierf de rechten over de PER/USE-collectie, die op hout en glas gebaseerd gaat. Dat zijn overigens twee materialen die als specialisatie van De Coene gelden.
Tom Potteau: “Als design-collectie vervaardigd met duurzame materialen legt PER/USE de focus op een eerlijk en functioneel design. In tweede instantie zullen we ook duurzame stoffen aan het assortiment toevoegen”.
Tot voor kort stond De Coene vooral gekend als interieurinrichter (kasten, tafels, parket, …). Met PER/USE zet het bedrijf meer in op de inrichting van woongelegenheden, met nadruk op het design. Tot het aanbod horen momenteel tafels, een serie bijzettafeltjes, een ingenieuze kleerhanger, tafeldecoratie en verlichting. In wezen beleeft de KMO zijn herintrede in het meubelsegment. In de jaren ’60 trad de De Coene Interior Decoration immers nog op als fabrikant en verdeler voor het Duitse Knoll.
Nieuw distributiekanaal
Met de lancering van PER/USE manifesteert De Coene zich nog sterker als aanbieder van totaaloplossingen. De ambities met PER/USE reiken evenwel verder dan de eigen interieurprojecten.
“Bedoeling is PER/USE in versneld tempo tot een volwaardig en onafhankelijk design-merk binnen de meubelsfeer te profileren,” aldus de ceo.
Het hele aanbod wordt onder het PER/USE-label vermarkt. De Coene werkt daarbij samen met nationale en internationale designers. De prototypes worden in Marke geproduceerd. Het seriewerk zal worden uitbesteed in Duitsland, dat over heel wat technische expertise op houtvlak beschikt. Met PER/USE is het De Coene erom te doen zich op de design-meubelmarkt te positioneren, naast de gereputeerde spelers uit Duitsland, Italië en Scandinavië.
“Ambitie is PER/USE tot een volwaardige bedrijfstak uit te bouwen, die op termijn de omzet van onze interieuractiviteiten en Fibrocit evenaart,” besluit Tom Potteau, die met het nieuwe design-merk ook de kantoormeubelmarkt aanboort.
DE COENE PRODUCTS N.V.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.