Snel en efficiënt matchen blijft uitdaging

12/02/2014 OM 09:53 - Luc Willemijns
E01977e81ed0f39041ddee733a3a14c7
De arbeidsmarkt vraagt om meer specialisatie. De vacatures, maar ook de sollicitanten, verschillen steeds meer. Dat maakt het er voor een bedrijf niet eenvoudiger op om de juiste kandidaat voor een vrije arbeidsplaats te vinden. De demografische evolutie bij de actieve bevolking zal, los van de economische conjunctuur, de behoefte aan wervingen niet stoppen. Competenties, ervaring en opleidingen van kandidaten snel en efficiënt matchen met de vrijgekomen vacature, blijft voor elk bedrijf een uitdaging.

Voor sommige vacatures, zeker als het om knelpuntberoepen gaat, wordt de spoeling almaar dunner en moet uw bedrijf serieuze inspanningen leveren om een respectabel aantal waardevolle kandidaten te vinden. Dat stapeltje kwaliteitsvolle CV’s verzamelen is al een eerste uitdaging.

Er zijn heel wat kanalen denkbaar om uw vacature kenbaar te maken. Een bord aan de voordeur, een vraag aan uw medewerkers of een personeelsadvertentie kunnen een uitweg bieden. Of u kiest voor een on-line aankondiging, al dan niet ondersteund door extra advertenties op websites. De VDAB-website biedt u, naast die mogelijkheden, ook handige tools om uw eisen te vergelijken met wat gevraagd wordt in het ruime aanbod aan vacatures. U kunt een eerste inschatting maken van het aantal werkzoekenden dat voorhanden is.

Log je in op de VDAB-website via “mijnVDAB”, dan kan je al meteen CV’s van mogelijke kandidaten inkijken. Of u kunt een consulent van de VDAB inschakelen om werkzoekenden over uw vacature te informeren.

Sociale media

Ook de bekendmaking van uw aanbod via de sociale media is niet te onderschatten. Met aankondigingen via LinkedIn, Facebook en Twitter voedt u de mond-aan-mond reclame over uw aanbod. En u kunt kandidaten snel naar uw website leiden waar ze uw bedrijf en zijn realisaties beter leren kennen.

Radicale transparantie

Bij Wijs, een Gents digitaal agentschap dat digitale strategieën en websites ontwikkelt, hebben ze een duidelijke visie om een succesvolle match tussen vraag en aanbod te realiseren.

“Dat is radicale transparantie,” zegt ceo Bart De Waele. “Die totale openheid willen we zowel intern als extern realiseren. We trekken die ook helemaal door naar onze communicatie met de buitenwereld. Onze gedachte en kennis delen we zeer breed: via blog, twitter, FaceBook, YouTube, … Daardoor krijgt de buitenwereld, en dus ook de sollicitant, een goed zicht op de manier waarop ons bedrijf werkt. Dat zorgt voor een juist verwachtingspatroon op voorhand. Zo bereiken we een soort “auto-selectie” bij de potentiële kandidaten,” klinkt het.

Beoordelen en vergelijken

Heeft u CV’s verzameld, neem dan nog eens de moeite om in kaart te brengen waar u wilt op beoordelen en hoe u de sollicitanten ook onderling gaat vergelijken. Vindt u de opleidingen die aansluiten bij de gevraagde functie belangrijk? Of focust u meer op de ervaring met de doelgroepen waar het in uw bedrijf om draait? De website van de VDAB biedt voor meer dan 500 beroepen een overzicht van mogelijke competenties en vaardigheden die in het aangegeven beroep belangrijk zijn. Misschien zijn zij voor u wel een bron van inspiratie om bij sollicitanten vaardigheden te ontdekken die in uw bedrijf, met zijn cultuur, sterk geapprecieerd worden. Bij Wijs weten ze heel erg goed wat ze willen ontdekken, vertelt Bart De Waele:

“Ons vakgebied verandert voortdurend, dus selecteren we niet in de eerste plaats op skills uit het verleden. We nemen ze wel in rekening maar zoeken vooral naar aanduidingen dat de persoon in onze groep zal passen, voldoende “drive” heeft en over capaciteiten beschikt om bij te leren”.

Feedback

Beslis je dan toch om met bepaalde kandidaten niet door te gaan, licht ze daar over in. Stuur meer dan het obligate briefje met “dank voor de sollicitatie” en de melding dat de kandidaat niet weerhouden werd.

Geef kort aan op welke criteria je de kandidaat afwees. Wedden dat die aangenaam verrast is en verder vertelt dat je de moeite nam om de brief en het CV grondig uit te pluizen en uw beslissing persoonlijk motiveerde. Dat is extra mond-aan-mond reclame voor u als werkgever. Toch mooi meegenomen. Zeker als u straks nog andere vacatures op stapel hebt staan.

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met VDAB).

Meer info: 0800/30.800 (van 8.00 tot 19.00 u) of www.vdab.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.