Antwerps Havenbedrijf neemt kennis van resultaten markttoetsing Deurganckdok

26/02/2014 OM 09:14 - Luc Willemijns
Placeholder
De raad van bestuur van het Antwerps Havenbedrijf heeft kennis genomen van de resultaten van de markttoetsing die begin december werd georganiseerd naar aanleiding van de officiële vraag van de Zwitserse rederij MSC om o.m. zijn verdere uitbouw in de Scheldehaven mogelijk te maken.

MSC had in het najaar van 2013 aangegeven dat het voor zijn toekomstige groei in de haven van Antwerpen naar het Deurganckdok zou willen uitwijken, vermits de rederij zijn limieten in het Delwaidedok heeft bereikt, niet alleen inzake terminalcapaciteit - het afgelopen jaar werden er 4,6 miljoen TEU behandeld - maar ook inzake de grootte van de schepen die ze achter de sluizen kan brengen. Als MSC straks schepen van 16.000 en 18.000 TEU wil inzetten, is de behandeling achter de Berendrechtsluis de factor niet meer mogelijk. Daarenboven wordt de Antwerpse haven ook als belangrijke hub gepositioneerd door MSC en de overige P3-partners.

Begin december werd een markttoetsing georganiseerd, met de bedoeling na te gaan of er andere, evenwaardige concrete opportuniteiten waren die een reservatie aan het Deurganckdok zouden noodzaken of door het voorgestelde project van MSC en zijn partners zou verhinderd worden. Er dient echter vastgesteld dat op basis van markttoetsing er geen evenwaardige concrete alternatieven werden aangeboden. De raad van bestuur van het Havenbedrijf heeft daarom machtiging verleend aan het directiecomité, met mogelijkheid tot subdelegatie, om verdere besprekingen te voeren met de betrokken stakeholders in dit dossier, om na te gaan of op welke wijze het voorgestelde project van MSC kan gerealiseerd worden in de haven van Antwerpen (c.q. het Deurganckdok).

Mocht beslist worden dat de ontplooiing van dit project aan het Deurganckdok zou kunnen plaats vinden, wordt er geen problematische impact verwacht voor de mobiliteitsafwikkeling van en in Beveren en Antwerpen, zo heet het.

Studies tonen aan dat 18,8% van al het verkeer op de Antwerpse wegen vrachtverkeer is. Van dat aantal kan slechts 4,6% op de wegen rond Antwerpen als havengerelateerd vrachtverkeer worden beschouwd. De verhuisoperatie zal aan deze percentages nauwelijks iets veranderen, wordt daaraan toegevoegd. Bij de conceptie van het Deurganckdok werd bovendien rekening gehouden met de verkeersstromen die voortvloeien uit een optimale benutting van het dok.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.