“Out of Control” wint Creativiteitsmarathon in Limburg
Vlajo organiseerde voor de vijfde keer een Creativiteitsmarathon voor jongeren van de laatste jaren van het secundair onderwijs. Dit was de tweede editie van een reeks die Vlajo en essenscia Vlaanderen de komende twee jaar in alle Vlaamse provincies zullen organiseren.
Tijdens de tweedaagse marathon kregen de leerlingen de opdracht om in gemengde teams een creatieve oplossing te bedenken voor uitdagingen geformuleerd door vier ondernemingen uit de chemische industrie, kunststoffen en life sciences.
Borealis (Wat zouden jullie doen met de laatste druppel olie?), PB (Pret met PET: Welke toepassingen kunnen jullie nog meer bedenken voor PET?), Chevron Phillips Chemicals International (Ontwikkel creatieve ideeën om de systemen op onze schermen in de controlekamers grafisch eenvoudiger te stellen) en INEOS ChlorVinyls (Ontwerp een campagne die de duurzaamheid van PVC benadrukt en het gebruik ervan promoot) droegen de uitdagingen aan.
Uiteindelijk riep de jury het team “Out of Control” tot winnaar uit. Dat bestond uit Anila Seheu (KA Sint-Truiden), Pieter Beckers (KA Sint-Truiden), Ignace Truyen (KA Tessenderlo), Richard Cosemans (KA Diest), Jorien Daniels (St. Michiel Leopoldsburg) en Lore Decolfmaeker (St. Michiel Leopoldsburg).
In de controlekamer van “Out of Control” is maar plaats voor een aantal schermen: een main screen, enkele sector-screens en een groot alarmscherm op de deur. De schermen zijn niet de gebruikelijke computerschermen, maar smart touchscreens. Die zijn, volgens “Out of Control”, ook sneller en gebruiksvriendelijker dan de huidige apparatuur in controlekamers. Achter de schermen zit dan weer een slimme computer die onthoudt welke oplossingen er in het verleden al geweest zijn voor een bepaald probleem. Als dat probleem weer opduikt, kan de computer zelf oplossingen aanbieden. Elk probleem krijgt ook een eigen kleur, zodat het makkelijk te herkennen - en dus sneller op te lossen is - door de operatoren. Als er een echt groot probleem is, wordt het zwarte scherm van het “alarmscherm” wit waardoor de hele ambiance in de kamer meteen verandert en er zo snel kan worden gereageerd.
CHEVRON PHILLIPS CHEMICAL INTERNATIONAL N.V.
FLANDERS DC V.Z.W.
ESSENSCIA V.Z.W.
Voor u geselecteerd
Kort de voordelen van een abonnement...
Belangrijk nieuws te delen?
Ontvang Leads voor 19€/mnd
- Ontvang automatisch info over leads, klanten, concurrenten en partners
- Alle data en artikels staat voor u beschikbaar
- Maandelijks opzegbaar
Wilt u meer bedrijven bereiken?
Word dan dVO Reach en promoot uw bedrijfsverhaal bij 50.000 beslissers.