VIL: eerste proefrit in Transpharma Express-project

Onlangs vertrok voor het eerst een proefrit per spoor van Antwerpen naar Kazachstan, waarbij temperatuurgecontroleerde goederen in een revolutionair containertype onder permanente real-time monitoring, zonder bijtanken, en met drie keer minder CO2-uitstoot worden vervoerd. De proef kadert binnen het project Transpharma Express van het Vlaams Instituut voor de Logisiek (VIL) V.Z.W., in samenwerking met Pfizer.

In oktober 2012 startte het VIL samen met tien partijen het project “Transpharma Express” op. Doel van het project: het transport van temperatuurgecontroleerde producten over lange afstand per spoor realiseren. Het project focust hierbij in het bijzonder op de verbinding tussen Vlaanderen en het Verre Oosten. Het wordt opgehangen aan de kapstok Antwerpen-Chongqing, de grootste stedelijke agglomeratie ter wereld en één van de Chinese hotspots. Via een spoorlijn zijn deze steden op achttien dagen met elkaar verbonden.

Uit de onderzoeksfase bleek al dat het technisch haalbaar is om geconditioneerd transport via spoor over lange afstand te verzorgen. In dit kader vertrok een proefzending naar Kazachstan die werd opgezet en mee verzorgd door Pfizer. Bij de proefzending werd een revolutionair containertype gedemonstreerd. De dieselelektrische unit heeft een tankcapaciteit van 800 liter die bijtanken op het traject overbodig maakte. Dankzij een ingebouwde track & tracé-unit kon de zending bovendien ten allen tijd worden opgevolgd en de veiligheidsstatus, locatie, evenals toestand van de goederen en het verbruik van de koeleenheid via een web-applicatie worden gecontroleerd.

De CO2-uitstoot van dit traject lag maar liefst drie keer lager dan bij een vergelijkbaar transport over de weg. Een succesvolle demonstratie moet aantonen dat voor temperatuur- of omgevingsgevoelige goederen spoor een volwaardig alternatief kan zijn voor meer risicovol wegtransport, relatief trage maritieme verbindingen of dure luchtvrachtzendingen. Dat betekent voor verladers een uitbreiding van de beschikbare transportmodi en een optimalisering van hun supply chain-concepten.

Een succesvolle demonstratie is daarnaast ook belangrijk als bewijs voor die partijen die goederen in Oostelijke richting over deze verbinding willen verzenden. Op die manier kan een evenwicht in de goederenstromen worden gerealiseerd en wordt een duurzame exploitatie van dit concept gegarandeerd.

Het collectief onderzoeksproject “Transpharma Express” wordt uitgevoerd door het Vlaams Instituut voor de Logistiek in samenwerking met en ondersteuning van BASF, Eastman, FVP House, Gemeentelijk Havenbedrijf Antwerepn, MSD be well, POM Antwerpen, POM West-Vlaanderen, Pfizer, UCB Pharma en UTi.