Retail experience-platform The Loop opent deuren in Antwerpen

27/05/2014 OM 08:23 - Luc Willemijns
6335c26621ffb7249be73c985d1e5788
The Loop zet zwaar in op de customer journey van de klant
In de Scheldestad opende retail experience-platform The Loop officieel zijn deuren. Initiatiefnemer is uitgeverij RetailDetail dat op de samenwerking met een aantal partners kan rekenen. Bedoeling van The Loop is ten behoeve van de retailer, de merkenproducent, de detailhandelaar en alle mogelijke aanbieders rond de consument een belevingscentrum vanuit het standpunt van de klant te bouwen. De digitaliserende maatschappij vertaalt zich immers in een revolutie in de koopomgeving en het koopgedrag. Bovendien vervaagt de grens tussen merkproducent en distributeur alsmaar.

Aanvankelijke bedoeling van oprichter Jorg Snoeck was een winkelpunt van de toekomst te bouwen. Echter, dat concept bleek door de realiteit achterhaald. In de hedendaagse omgeving is het winkelpunt immers niet langer van vitaal belang, het is verworden tot een component in de wereld van de omni-channel distributie.

Eerder brachten het Internet en de bijhorende digitalisering een heuse revolutie in de reis- en mediasector teweeg. Thans is het de beurt aan de handel, waar het hele winkellandschap door de nieuwe technologieën op zijn kop wordt gezet.

“Bedoeling van The Loop is voor de retailer een rustpunt te zijn, een plek waar niet alleen ideeën met sectorgenoten kunnen worden uitgewisseld, maar waar men zich tevens kan vergewissen van de nieuwe technologieën die mee het koopgedrag van de hedendaagse consument bepalen. De consument zit immers in de driver’s seat. Hij bepaalt wanneer en via welk kanaal (Internet, mobiel, winkelpunt, …) hij zijn aankopen verricht,” weet Snoeck.

Goede kennis van de klant

Net zoals de buurtwinkel van weleer een goede kennis van zijn klanten had, is het voor de retailer van vandaag zaak zijn klanten goed te kennen om zodoende optimaal op hun behoeften in te spelen.

“De hedendaagse klant wil persoonlijk aangesproken worden. Het retail-concept van weleer is verworden tot een MEtail-verhaal,” zo nog Snoeck.

Komt daarbij dat het retail-landschap bijzonder complex is geworden. Zo is er sprake van een heuse marktverticalisatie waarbij de grote merkproducenten uitpakken met steeds meer submerken. Private label-producenten en discounters kennen een toenemend succes.

Internet-shops palmen een steeds groter deel van de markt in. Social media als Apple, Facebook, Twitter, … bieden beter inzicht in de typologie van de klant en het “likes”-fenomeen is uitgegroeid tot een belangrijk aanbevelingsmodel in het distributielandschap. On-line aanbieders worden off-line aanbieders door fysieke winkelpunten te openen, de grenzen tussen distributeur en merkenproducent vervagen.

Kortom, het business-model van de retail verkeert in volle overgangsfase. En dat vertaalt zich in een bedreiging voor zowel de off-line als on-line distributiepunten, waarschuwt de oprichter van The Loop.

“Customer journey”

Barco, Econocom, Manage Your Media, Samsung, Stamhuis, Telenet, bpost, G4S, Bisnode, Accenture, Sixdots, BNP Paribas Fortis, Achilles Design, AB-InBev, JosDeVries, SD Worx en Ogilvy stapten met Retail Detail als structurele partner in het “The Loop”-verhaal. Ze engageerden zich voor een termijn van drie jaar. Elk jaar brengen ze jaarlijks 35.000 euro in.

Als retail experience-platform focust The Loop op de visualisatie van een omni-channel aanpak, in combinatie met het uitbouwen van een hechte klantenrelatie en het aanbieden van een optimale shopping-ervaring. The Loop werd derhalve geconcipieerd als een customer journey, gaande van de thuisomgeving van de klant (het gepersonaliseerd zoekgedrag van de klant start immers thuis bij de digitale TV, nvdr.), over de straat, tot het fysieke winkelpunt.

Het hele koopverhaal werd opgedeeld in drie segmenten, met name voor, tijdens en na het shoppen, waarbij uitvoerig van “augmented reality”-technieken wordt gebruik gemaakt.

The Loop biedt retailers inzicht in de nieuwste technologieën die de klant tot aankoop kunnen bewegen. Zo zet het experience center uiteraard ten volle in op de shopping-beleving. Geur-marketing speelt in op de typologie van de bezoekers. Te koop aangeboden producten brengen, met behulp van nieuwe technologieën (QR-scanning), een eigen verhaal met extra toegevoegde waarde.

De Fashion-afdeling beschikt over een “mobiele” spiegel, die de kandidaat-koper de mogelijkheid biedt het gepaste kleedje on-line te “sharen” met familie, vrienden of kennissen alvorens tot aankoop over te gaan. Body scanning-apparatuur brengt de precieze maten in beeld zodat bijvoorbeeld on-line aankopen accurater kunnen worden verricht en minder retour-zendingen vereist zijn.

Gezichts-scanning bepaalt de leeftijd van de binnenkomende bezoekers zodat het belevingskader in het winkelpunt navenant kan worden aangepast en de communicatie inhoudelijk beter op hun verwachtingen toegesneden.

“The Loop als interactieve leerplaats voor retailers en merken is een “lus”, een never-ending story. Door de technologische evoluties op de voet te volgen, reiken we onze doelgroep een instrument aan dat hen moet ondersteunen in succesvol zaken doen met de (e-)shoppende klant. Dit niet enkel op basis van een goede kennis van die klant, maar eveneens in functie van de criteria die aan de basis van zijn aankoopbeslissing liggen,” besluit Jorg Snoeck.

6335c26621ffb7249be73c985d1e5788
The Loop zet zwaar in op de customer journey van de klant
57665688b61d3e8980ef257136cee9b3
Jorg Snoeck (RetailDetail) opent een retail experience-platform in Antwerpen

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.