Beursvennootschap Weghsteen implementeert CRM genesisWorld

05/06/2014 OM 08:21 - Luc Willemijns
0eb12d8c9e4558107c81e5de40995f26
“genesisWorld fungeert als performante front-office voor ons eigen backoffice-platform,” stelt Sven Jongbloet, commercieel directeur Weghsteen
Beursvennootschap Weghsteen N.V. (Brugge) heeft CRM-applicatie genesisWorld van Infomat geïmplementeerd. Dat vertaalde zich in een betere algemene opvolging van zowel prospects als klanten, een hogere klantentevredenheid, een betere opvolging van het commercieel team en een verdere stroomlijning van de interne bedrijfsprocessen. Infomat tekende voor de integratie met Actor, het backoffice-platform van Weghsteen. Beide partijen sloten alvast een partnership om gezamenlijk een geïntegreerde oplossing (lees: front- en backoffice) in de markt te zetten ten behoeve van de wereld van de beursvennootschappen.

Beursvennootschap Weghsteen, opgericht in 1890, is vandaag in handen van de derde generatie van de gelijknamige West-Vlaamse familie. Het bedrijf groeide doorheen de jaren uit van wisselagent tot vermogensbeheerder met het statuut van beursvennootschap.

Eind 2012 hevelde het bedrijf zijn activiteiten over van een middeleeuws pand in de Brugse binnenstad naar een modern en functioneel kantoorgebouw in Sint-Michiels. Weghsteen heeft een dertigtal medewerkers. Naast het hoofdkantoor in Sint-Michiels, heeft de onderneming vestigingen in Gent en Brussel. In het Groothertogdom Luxemburg is een zusterbedrijf actief.

“Weghsteen onderscheidt zich van de meeste private bankers en grootbanken door heel weinig met beleggingsfondsen te werken. In vergelijking met direct beleggen kampen die immers met een hogere kostenstructuur. Met beleggingsfondsen, die soms slechts wekelijks of tweewekelijks noteren, hol je als belegger constant achter de feiten aan. Door als onafhankelijke partij te werken met rechtstreekse lijnen (lees: directe aankoop van aandelen en obligaties en indexbeleggen, nvdr.)1, biedt je een grotere transparantie in de kostenstructuur en is van verdoken kosten geen sprake,” beklemtoont Sven Jongbloet, commercieel directeur Weghsteen.

De beursvennootschap bouwt zijn dienstverlening uit rond vier pijlers, met name discretionair beheer, adviesbeheer, vermogensplanning en samenwerking met institutionele beleggers. Het bedrijf heeft klanten over het hele land, met als belangrijkste concentraties West-Vlaanderen (25%), Oost-Vlaanderen (15 à 20%) en Brussel (16%).

Infomat zorgt voor integratie met de backoffice

Een vijftal jaar tekende zich onder de beursvennootschappen een forse consolidatiebeweging af. Het management van Weghsteen besloot toen op eigen kracht verder te gaan. Dat uitte zich in een forse investeringsenveloppe. Zo werden niet alleen nieuwe kantoren opgetrokken, ook zowat het hele sales-team werd volledig vernieuwd en een verbeterd IT-platform werd in gebruik genomen. Dat platform, Actor genaamd, positioneerde Weghsteen als aanbieder van een geïntegreerde dienstverlening. Een eigen analisten-team zorgt voor de benodigde marktinformatie. Dankzij Actor worden alle orders volledig in eigen beheer verzorgd en verlopen alle bewerkingen intern.

Het software-platform werd ontwikkeld door Dynamic Vectors, waarin Weghsteen nv aandeelhouder is. Het netwerkbeheer wordt verzorgd door SMB Belgium.

Harmonieus huwelijk

“Omdat Actor verstoken blijft van een front-office applicatie, gingen we in de markt op zoek naar een CRM-oplossing voor zowel de opvolging van de klanten als prospects, het prestatiebeheer en de stroomlijning van de interne bedrijfsprocessen. Uit een shortlist kwamen we uiteindelijk bij Infomat terecht dat met genesisWorld een oplossing bood die heel nauw op onze behoeften aansloot. Geen enkele van de gecontacteerde vendors had eerder een CRM-applicatie bij een beursvennootschap geïmplementeerd. Met genesisWorld bood Infomat niet enkel een performante oplossing, het bleek bovendien bereid heel ver te gaan in de ontwikkeling van maatspecifieke aanpassingen en bijsturingen,” zo nog Jongbloet.

Vorig najaar nam Weghsteen genesisWorld in gebruik. Het doet daarbij een beroep op de modules genesisWorld Premium, Marketing, Report management en gW-ontwikkelomgeving. Dat laatste fungeerde als basis voor de integratie met Actor.

Weghsteen gebruikt genesisWorld thans voor de nauwgezette opvolging van de klantenportefeuilles, het intuïtief trekken van rapporten door de backoffice-medewerkers en het beheer van de verkoopsinspanningen.

Sven Jongbloet: “In wezen fungeert genesisWorld als verlengstuk van Actor dat als backoffice en hoofdmotor optreedt. Om security-redenen wisselt enkel Actor data uit met genesisWorld, en niet omgekeerd. Niettemin kunnen we nu al stellen dat de koppeling met genesisWorld aan Actor een hoogperformante CRM-functionaliteit toevoegt. Zo zijn we voortaan bij machte zowel onze prospects als klanten veel accurater op te volgen. De betere opvolging van de prospects vertaalt zich nu al in gevoelig hogere succesratio. Dankzij de beter gecibleerde en proactieve communicatie kunnen we sinds kort 40% prospects op onze infosessies verwelkomen. Dat is dubbel zoveel als voorheen. Ook dit gegeven vertaalt zich in een hogere klantenwinning. Bij de bestaande klanten heeft de betere communicatie een hogere klantentevredenheid tot gevolg. Naar compliancy toe kunnen we veel korter op de bal spelen zodat we met gerust gemoed kunnen stellen dat genesisWorld tot de optimalisering van onze bedrijfsprocessen bijdraagt. Ten slotte, tilt de CRM-applicatie onze rapportering op een hoger niveau, dit zowel wat de rapportering naar de klant toe als wat de opvolging van de verkoopsprestaties van het sales team betreft. Die sales kunnen bovendien zelf beter hun inspanningen opvolgen en hun bezoeken en taken op een veel efficiëntere manier plannen”.

In de toekomst wil Weghsteen genesisWorld ook uitbreiden naar hun agentennet en hun toegang verlenen tot de CRM-applicatie.

Win/win

Met Actor beschikt Weghsteen onder eigen dak over een performant backoffice-platform voor beursvennootschappen en vermogensbeheerders. De koppeling met genesisWorld zorgt voor een functioneel verlengstuk dat de bedrijfsprestaties op diverse vlakken verder opwaardeert. Geen wonder dus dat Infomat en Weghsteen elkaar vonden als wederzijds ambassadeur. Zo zullen de IT-teams van beide bedrijven in de toekomst de tandem Actor/genesisWorld als geïntegreerde oplossing vermarkten.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.