Nieuwe kade vormt aanzet voor “Blue Gate Antwerp”

17/06/2014 OM 10:49 - Luc Willemijns
Placeholder
Vorige maand werd aan de d’Herbouvillekaai in Antwerpen de start gegeven voor de uitbouw van de oude havensite Petroleum Zuid tot het duurzame bedrijvenpark “Blue Gate Antwerp”. Waterwegen en Zeekanaal N.V. (W&Z) bouwt er een nieuwe laad- en loskade voor de bevoorrading van de site, die tegelijk zal fungeren als stadsdistributiecentrum én Antwerpen hiermee tegen wateroverlast zal wapenen.

Petroleum Zuid was gedurende meer dan 60 jaar de grootste petroleumhaven van Europa, maar raakte metterijd in onbruik om uiteindelijk als brownfield-project te worden aangeduid. Sinds 2009 werken het Vlaams Gewest en de stad Antwerpen, samen met W&Z, ParticipatieMaatschappij Vlaanderen, AG Vespa en Ondernemen & Stadsmarketing/Werk en Economie, aan een Masterplan om de site te saneren en om te vormen tot het duurzame bedrijvenpark “Blue Gate Antwerp”. Dat zal in de nabije toekomst 63 hectaren ruimte bieden voor onderzoek en ontwikkeling, innovatieve productie en slimme logistiek.

Met de afbraak van een van de laatste oude gebouwen op het terrein, werd het symbolische startsein gegeven voor de uitbouw van “Blue Gate Antwerp”. De afdeling Zeeschelde van waterwegbeheerder W&Z zal nu in een eerste fase de kaaimuur ter hoogte van de site vernieuwen. Die zal daarbij op Sigmahoogte (9,25 meter TAW) worden gebracht en zodoende niet alleen “Blue Gate Antwerp” maar bij uitbreiding de hele stad mee tegen overstromingen beschermen.

Een deel van de oevermuur zal worden uitgebouwd tot laad- en loskade, die onder meer zal dienen voor de bevoorrading van de site. Naar verwachting zullen er aanvankelijk 220.000 ton goederen per jaar worden geladen en gelost, het equivalent van ongeveer 9.000 vrachtwagens.

De logistieke zone die op “Blue Gate Antwerp” ontwikkeld wordt vanuit de nieuwe kaaimuur bedraagt circa 13 hectaren. Daarvoor wordt in eerste instantie gemikt op slimme logistiek: logistieke activiteiten met een toegevoegde waarde zoals bijvoorbeeld het bundelen, labelen of monteren van goederen. In die zin wordt “Blue Gate Antwerp” een locatie voor nieuwe en innovatieve vormen van logistiek.

Eén van de nieuwe zaken die op “Blue Gate Antwerp” ruimte kunnen krijgen is de bundeling van goederen voor binnenstedelijke distributie. Daarbij is een link mogelijk naar innovatieve projecten zoals Distribouw. Dat beoogt om het lokale transport van gepalletiseerde goederen zoals bouwmaterialen te verschuiven van de weg naar de waterweg.

Zo moet de inzet van de binnenvaart en in de toekomst zelfs van drijvende leverings-hubs bijdragen tot het beheersen van de mobiliteit. Een eerste concrete toepassing waaraan wordt geacht, is de aan- en afvoer van materiaal bij de heraanleg van de Scheldekaaien.

De nieuwe kade zal normaal gezien klaar zijn tegen midden 2015 en kost ongeveer 7,3 miljoen euro.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.