Nieuwe Europese richtlijn consumentenrechten van kracht

Op 31 mei 2014 werd de nieuwe Europese richtlijn betreffende de consumentenrechten in België van kracht. Met deze richtlijn wil de Europese Unie consumenten die elektronisch winkelen beter beschermen. BeCommerce, de Belgische vereniging die vier op de vijf on-line winkels vertegenwoordigt, speelt met zijn kwaliteits-label “BeCommerce” sinds zijn oprichting in op een versterking van de consumentenbescherming en toont zich een voorloper op de nieuwe Europese regelgeving.

De Europese Unie gaf de lidstaten tot 13 juni 2014 om de nieuwe regelgeving rond consumentenrechten te verankeren in nationale wetgeving. De nieuwe Europese richtlijn wil de rechten van zowel de on-line consument als de handelaar beter beschermen. Volgens de richtlijn moet onder meer de betaalknop zichtbaarder worden, moet de terugbetaling binnen veertien dagen na terugzending plaats vinden en moeten de handelaren meer informatie verstrekkken over de rechten van de consument.

BeCommerce wachtte de nieuwe Europese regelgeving niet af en hanteert zelf als sinds 2005 een kwaliteits-label en een gedragscode om consumenten een veilige en kwaliteitsvolle on-line winkelervaring te bieden. Zo dienen alle leden van BeCommerce het bijna veertig punten tellende kwaliteits-label van de organisatie onderschrijven om lid van de vereniging te worden.

Het label, dat door het onafhankelijke Bureau Veritas wordt gecertificeerd, biedt de consument vijf garanties op het gebied van on-line winkelen (informatie over de verkoper en hoe het bedrijf makken kan worden gecontacteerd, beveiligd winkelen en respect voor de privacy van de consument, bedenktijd van veertien dagen, beveiligde betaling en onafhankelijke krachtenbemiddeling).