Kia Motors Belgium steeds actiever in fleet-markt

10/09/2014 OM 09:16 - Luc Willemijns
9d5318890c780356e048a6e316eaa9d7
Fleet manager Kris De Smet mikt op een verdere, gestage uitbreiding van Kia’s positie in de fleet-markt
Invoerder Kia Motors Belgium N.V. (Brussel) roert zich steeds actiever op de fleet-markt. Getuige de recente opstart van Kia Lease en het partnership met Alpha Credit inzake financiering en financiële leasing. De lancering van een specifieke business line in het voorbije anderhalf jaar situeert zich in dezelfde context. Achter de schermen wordt momenteel gewerkt aan de lancering van een “certified fleet dealer”-programma ter versterking van de positie in de zakelijke markt. Fleet manager Kris De Smet hoopt dat het nieuwe programma in 2015 wordt uitgerold. In België realiseert de Zuid-Koreaanse constructeur momenteel zowat een kwart van zijn verkoopsvolume in het bedrijfsmatige segment.

Kris De Smet, die op twintig jaar ervaring in de automotive kan bogen, is pas sinds april j.l. als fleet manager voor Kia Motors Belgium bedrijvig.

“In hoofdzaak is Kia nog steeds een merk dat op de particulier focust. Zowat driekwart van de verkochte wagens belanden bij de consument. Het saldo wordt binnen de fleet-markt gegenereerd,” zo luidt het.

Tussen 2008 en 2012 wist Kia zijn verkoopsvolumes wereldwijd te verdubbelen. Onderliggend aan deze prestatie ligt ook de meer gerichte focus op het bedrijfsmatig segment. Dat vertaalde zich in België in pakweg de voorbije vier jaar in een toename van de bedrijfsgerichte verkoop van 16%. Op de fleet-markt werden in 2013 zowat 3.500 wagens verkocht. Vorig jaar werden in België bijna 13.000 Kia’s verkocht. Voor 2014 rekent de invoerder op zowat 14.000 verkochte eenheden.

Onderste marktsegment

Natuurlijke biotoop van Kia Motors Belgium in de Belgische fleet-markt zijn de zelfstandigen en de kleine en middelgrote ondernemingen. Zeg maar, bedrijven met een vloot van maximum een twintigtal voertuigen.

“In tegenstelling tot grotere ondernemingen, vertoont die doelgroep nog voornamelijk een aankoopgedrag. Bovendien hanteren zelfstandigen en kleine ondernemingen nog niet echt een fleet policy zoals hun grotere tegenhangers,” weet De Smet.

Voor Kia Motors, dat op het stuk van de CO2-uitstoot iets minder scoort, is dat meegenomen vermits het onderste marktsegment vooralsnog minder rekening houdt met de hoogte van de CO2-taks bij de aankoop van een nieuw voertuig. Maar dat nadeel wordt dan weer ruimschoots gecompenseerd door de 7-jarige garantie (of 150.000 km) die Kia als enige constructeur op de verkoop van zijn producten geeft. Een dergelijke garantieperiode wijst op het vertrouwen dat het bedrijf in de kwaliteit van zijn producten heeft.

“Die garantie heeft bovendien betrekking op de fabriekswaarborg. Het gaat niet, zoals bij vele concurrrenten, om een bijkomende verzekeringsdekking, bovenop de tweejarige fabriekswaarborg,” luidt het.

Hoewel bij Kia vooralsnog niet “the best in class is” qua CO2-uitstoot, kan de Zuid-Koreaanse constructeur, indien nodig, snel schakelen, aldus onze gesprekspartner. “Het lijdt weinig twijfel dat een betere score op emissievlak Kia ook gunstiger in het hogere zakelijke segment zou positioneren,” zo nog De Smet.

Groeiende bijval in overheidskringen

Dankzij een intensere bewerking van de overheidsmarkt, weet Kia zich verzekerd van groeiend succes in overheidskringen, traditioneel ook al een kopersmarkt. Zo werden vorig jaar aardige referenties geboekt bij onder meer het Belgisch Leger (137 Kia Sportages), De Lijn (een twintigtal voertuigen) en Fédération Aide et Soins à Domicile (ruim 150 Kia Picanto’s). Binnen die overheidskringen duikt, sinds kort, ook steeds vaker het alternatief van operationele leasing op.

Nieuwe initiatieven

Het is derhalve geen toeval dat Kia Motors Belgium zich anderhalf jaar terug met de oprichting van Kia Lease op de operationele leasing-markt begaf. Het zette daarvoor een samenwerking op met Arval N.V. (lees: BNP Paribas, nvdr.). Van recentere signatuur is het partnership met AlphaCredit, eveneens onderdeel van dezelfde financiële instelling, op het stuk van financiering en financiële leasing.

Kia Motors Belgium werkt overigens samen met alle leasing-maatschappijen in het land.

“Een en ander biedt hen de mogelijkheid hun productenaanbod te diversifiëren. Bovendien biedt de 7-jarige garantie ook voor hen aantrekkelijke mogelijkheden voor einde contract-voertuigen die geen 150.000 km op de teller hebben staan,” zo nog De Smet.

Kia-producten die in de fleet-markt op de grootste belangstelling kunnen rekenen zijn de Kia cee’d in vijfdeurs- en break-versie (35%), de SUV Kia Sportage (34% en de monovolume Kia Carens (8%). Net die drie modellen kregen in een recent verleden een specifieke business line toegemeten. De business line van Kia omvat o.m. standaard airco en een navigatiesysteem.

De voorlopige exponent van de fleet-strategie van Kia Motors Belgium komt er wellicht volgend jaar. Naar alle waarschijnlijkheid lanceert de invoerder dan een “certified fleet dealer”-programma, specifiek voor het fleet-segment. Fleet manager Kris De Smet verwacht dat een 15- tot 20-tal van de 85 dealers in het nieuwe initiatief zullen instappen.

“Sommige verdelers ontplooien al inspanningen op de fleet-markt. Voor hen zal het vooral een kwestie zijn om hun processen te formaliseren en uniformiseren,” heet het.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.