Onboarding gaat verder dan rondleiding in het bedrijf

11/09/2014 OM 14:47 - Wim Heirbaut
Placeholder
Nu de schoolverlaters hun eerste stappen op de arbeidsmarkt zetten, lanceren bedrijven verschillende initiatieven om de nieuwkomers zo snel mogelijk te integreren in de organisatie. Deze onboarding bestaat traditioneel uit een rondleiding in het bedrijf of een introductiecursus over de waarden en de missie van de onderneming. Sommige bedrijven gaan enkele stappen verder. Ze wijzen een mentor toe, organiseren speciale events of lanceren speciale programma’s zodat de nieuwkomers alle geledingen van het bedrijf leren kennen.

Onboarding of de integratie van nieuwe medewerkers is voor bedrijven een uitdaging, zeker wanneer ze verschillende generaties tewerkstellen. De schoolverlaters moeten niet alleen goed passen in de onderneming en bij de collega’s, maar ook zo snel mogelijk het bedrijf leren kennen.

Uit de studie van Top Employers, het jaarlijks terugkerend onderzoek naar de voorwaarden die bedrijven aanbieden aan de medewerkers, blijkt dat de meeste bedrijven initiatieven lanceren voor de integratie van de schoolverlaters. De meerderheid (98%) geeft een introductiecursus met een overzicht van de waarden en de visie van de organisatie, 94% voorziet een rondleiding in het bedrijf. Driekwart van de bedrijven organiseert een netwerkbijeenkomst voor de nieuwe medewerkers. 70% van de bedrijven gaat nog een stap verder en wijst een mentor toe aan de schoolverlaters.

Bij Telenet en AG Insurance is onboarding van de schoolverlaters een belangrijk thema. Vorig jaar wierf AG Insurance 200 nieuwe medewerkers aan, waarvan 70 procent schoolverlaters. AG Insurance vond geschikte kandidaten door deel te nemen aan jobbeurzen, rekruteringsdagen te organiseren, stageplaatsen aan te bieden en in te zetten op zowel klassieke als sociale media (Facebook en LinkedIn). De schoolverlaters gaan vooral aan de slag als dossierbeheerder, projectmedewerker, actuaris of IT’er. “Onboarding is een gestructureerd proces bij AG Insurance”, zegt Thomas Vanheule, HR project Manager. “We geven niet alleen informatie over ons bedrijf, maar organiseren ook integratie- en onthaalgesprekken en een speciaal event voor de nieuwkomers. Op die manier raken ze snel vertrouwd met onze visie en missie.” Vanaf september dit jaar start AG Insurance met een traineeship waarbij de nieuwkomers gedurende 18 maanden verschillende functies kunnen uitoefenen om zo het bedrijf grondig te leren kennen.

Telenet trekt heel wat schoolverlaters aan voor het contact center en de winkelpunten. Daarnaast zoekt het bedrijf masterprofielen voor afdelingen marketing, finance, IT en b2b. Telenet vindt de hoger opgeleide starters door naar de universiteiten te trekken of workshops te geven in het bedrijf zelf. “Door starters aan te werven, krijg je een nieuw perspectief binnen de organisatie”, zegt Annelore De Potter, HR Recruitment officer bij Telenet. Het bedrijf geeft starters de nodige verantwoordelijkheid zodat ze een job kunnen uitoefenen die bij hun competenties aansluit. “Op die manier dagen we hen uit om hun grenzen te verleggen en op korte termijn veel te leren.” De onboarding bij Telenet is uitgebreid. Naast het leren on-the-job kunnen de hoger opgeleide starters ook instappen in een twee jaar durend opleidingsprogramma met modules rond project management, klantentevredenheid en presentatietechnieken. “Iedere maand volgen deze starters enkele opleidingsdagen zodat ze niet alleen het bedrijf beter leren kennen, maar ook de klant centraal plaatsen tijdens hun dagelijkse activiteiten.”

AG INSURANCE BELGIUM N.V.

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

TELENET

Volg dit bedrijf om op de hoogte gebracht te worden van al hun nieuws.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.