Qatar Airways mikt op marktuitbreiding in Midden-Oosten

Nieuwe Hamad International Airport zorgt voor extra aantrekkingskracht

Qatar Airways, één van de snelst groeiende luchtvaartmaatschappijen ter wereld, breidt zijn netwerk in snel tempo uit. De voornaamste aandacht voor de carrier gaat momenteel uit naar het Midden-Oosten, waar Qatar Airways uit is op een versterking van zijn marktpositie. Sinds februari 2012 verbindt de maatschappij Brussel en Doha op dagdagelijkse basis. Per 1 december 2013 legde de carrier in primeur voor Brussel een Boeing 787 Dreamliner op de route in. Voorts speelt Qatar Airways de onlangs ingehuldigde nieuwe internationale luchthaven van Hamad als toegangs-hub voor het Midden-Oosten als nieuwe troef uit.

Qatar Airways baat momenteel één van de jongste vloten ter wereld uit. Die telt momenteel 134 vliegtuigen die 145 bestemmingen, zowel in het zakelijke als het leisure-segment, op zes continenten aanvliegen. De Boeing 787 Dreamliner, die op de route Brussel-Doha een Airbus 330 verving, biedt de jongste innovaties in de luchtvaartindustrie, zoals een hogere vochtigheid in de cabine, een lagere cabinedruk, dynamische cabineverlichting, minder geluidshinder, elektronische dimbare vensters en 30% meer bagageruimte.

Het toestel telt 232 zetels in Economy Class en 22 Business Class-seats in een 1-2-1 configuratie die tot een volledig flat bed kunnen worden omgevormd. Tussen de zetels, die alle directe toegang tot de middengang hebben, is 203 cm ruimte.

Andere features zijn de Wi-Fi- en multi-connectiviteitsopties aan boord alsook het innovatieve Oryx entertainment-systeem dat in wereldprimeur de eerste dual-touchscreen interface biedt met legio multitasking-mogelijkheden.

Skytrax bestempelde Qatar Airways’ Business Class voor de derde keer op rij als de beste ter wereld. De hoge kwaliteit van het culinair aanbod zal hier ongetwijfeld ook niet vreemd aan zijn.

Uitbreiding routenetwerk

Vanaf 26 oktober aanstaande breidt Qatar de bedieningsfrequentie op de populaire Doha-Dubai routes uit. Zo worden dagelijks bijkomende vluchten ingelegd op Dubai International Airport (DXB) en Dubai World Central Al Maktoum International Airport (DWC). Die zullen respectievelijk veertien en vier keer per dag worden aangevlogen.

De verbinding Doha-Dubai DXB is de route met de hoogste bedieningsfrequentie binnen het route-netwerk van Qatar Airways. Momenteel vliegt de carrier 91 keer per week op deze populaire Golfroute. Dat cijfer wordt tot 98 opgevoerd. DWC, dat momenteel 21 keer per week wordt bediend, krijgt er straks 7 bedieningen op weekbasis bij.

Vorig jaar nam Qatar Airways nieuwe bestemmingen in zijn vluchtschema op in Saudi-Arabië (Gassim), Irak (Najaf, Basra en Sulaymaniyah), Cambodja (Pnom Penh), de Verenigde Staten (Chicago), Oman (Salalah), China (Chengdu en Hangzhou), Ethiopië (Addis Abeba).

Dit jaar stond eveneens in het licht van de netwerkuitbreiding. Nog voor het jaareinde zal de carrier nieuwe verbindingen inhuldigen op Djibouti (Djibouti Airport) en Eritrea (Asmara). Eerder werd het netwerk uitgebreid met nieuwe bestemmingen in de Verenigde Arabische Emiraten( Sharjah en Dubai World Central), de Verenigde Staten (Philadelphia en Miami), Turkije (Sabiha Gokcen), Schotland (Edingburgh) en Japan (Haneda).

Oneworld-alliantie

Qatar Airways is de enige luchtvaartmaatschappij uit de Golf-regio die lid is van de oneworld-alliantie. Dat brengt voor de passagiers een naadloze reiservaring binnen bereik met gecoördineerde ticketing-mogelijkheden, check-in en transfers binnen een wereldwijd netwerk van ruim 1.000 bestemmingen in 150 landen en meer dan 600 airport lounges over de hele wereld. Die zijn toegankelijk voor Emerald- en Sapphire-kaarthouders. De meest frequente reizigers (Emerald) kunnen tevens gebruik maken van fast track security lanes in een aantal luchthavens. Ze kunnen ook aanspraak maken op een groter toegestaan bagagevolume.

De alliantie, waarvan Qatar Airways in oktober 2013 volwaardig lid werd, groepeert een dertigtal carriers. Samen verzorgen ze dagelijks nagenoeg 14.250 vluchten.

Hamad International Airport

Op 30 april j.l. opende Hamad International Airport zijn deuren. Ze vervangt de oude luchthaven van Doha. Jaarlijks kan Hamad International Airport 29 miljoen passagiers verwerken. Dat is drie keer zoveel als voorheen. Eens volledig voltooid, stijgt de jaarlijkse passagierscapaciteit tot 50 miljoen. Daarmee zou de nieuwe luchthaven de op één na grootste luchthaven in de regio (lees: na Dubai, nvdr.) worden. Jaarlijks zal de luchthaven 320.000 vliegbewegingen en 2 miljoen ton vracht kunnen verwerken.

Eind april 2014 gingen de passagiersoperaties van 10 luchtvaartmaatschappijen er van start. Op 27 mei j.l. hevelden Qatar Airways en alle andere carriers hun activiteiten naar de nieuwe luchthaven over. Die kan de grootste vliegtuigen ontvangen, d.i. met inbegrip van de nieuwe Airbus A380, de vooralsnog grootste passagiersjet ter wereld waarvan Qatar Airways er 13 in bestelling heeft.

Op 1 december gingen de vrachtoperaties er van start met een vlucht van Qatar Airways Cargo uit Europa.

De luchthaventerminal werd rond het oase-concept uitgewerkt. Blikvanger voor zakenlui is de Al Mourjan Business Lounge. Dat is niet alleen één van de grootste lounges ter wereld, maar is ook uniek qua aanbod, met een inrichting die de concurrentie met een vijfsterren boetiekhotel kan aangaan. Ze omvat verschillende eetzones en zitmogelijkheden alsook een restaurant in de grote mezzanine die voorts continentale en oosterse brasserieën, een deli en patisserie omvat. Kortom, verschillende maaltijdvormen zijn er beschikbaar, gaande van een culinaire maaltijd tot en met een lunch in buffetvorm.

Mikken op meer vracht

Ook op vrachtvlak streeft Qatar Airways groei na. Dagelijks biedt de carrier vluchten vanuit Amsterdam, dat als Europese vracht-hub fungeert. Vanuit Brussel voert Qatar Airways Cargo wekelijks zes vluchten uit. Momenteel legt Qatar Airways Cargo drie Airbus A33F’s en zes Boeing 777 vrachtvliegtuigen in. Vorig jaar plaatste de maatschappij een bestelling voor vijf nieuwe Airbus A330-220 vrachttoestellen, aangevuld met een optie voor nog eens acht 330-200F’s. Dit jaar herhaalde Qatar Airways Cargo een en ander. Voor een bedrag van zowat 3 miljard USD werden vier Boeing 777-vrachttoestellen besteld, met een optie op nog eens vier bijkomende toestellen.

Qatar Airways zet nieuwe luchtvaartmaatschappij in Saoudi-Arabië op

Qatar Airways kondigt zijn plannen aan om een vloot van 50 Airbus-toestellen uit te bouwen voor Al Maha, een nieuwe luchtvaartmaatschappij in Saudi-Arabië. De carrier start nog dit najaar zijn operaties op.

In zijn eerste werkjaar zal Al Maha tien toestellen inleggen. Jaarlijks zal de vloot met 10 tot 15 worden uitgebreid tot voornoemde vlootsterkte. Die vloot wordt samengesteld uit vliegtuigen in eigendom van Qatar Airways en geleasde eenheden.

Het bedrijfslogo van Al Maha wordt overigens hetzelfde als dat van Qatar Airways, zij het wel in groene uitvoering om aansluiting te vinden bij de kleuren van Saoudi-Arabië. In eerste instantie zal Al Maha focussen op de belangrijke binnenlandse steden, zoals Riyad en Jeddah. Ook Dubai, Ta’if, Sharjah, Al Hofuf, Gassim en Madinah worden in het netwerk opgenomen.