Nieuw VIL-project wil voetafdruk e-logistiek verkleinen

Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft het project “E-green” afgetrapt. Samen met dertien bedrijven gaat het instituut op zoek naar manieren om de Vlaamse e-commerce op een duurzame manier te optimaliseren. Een efficiëntere e-logistiek is niet alleen een bedrijfseconomische maar ook een maatschappelijke noodzaak, luidt de redenering.

Kenmerk van e-commerce vandaag is de wedloop tegen de tijd. Bestellingen worden binnen x uur geleverd en retourneren is vaak gratis. Dat heeft onvermijdelijk een maatschappelijke en economische kost. Maar is dat wel nodig? Wil de klant dit echt? En wat is de impact ervan? Stel dat bijvoorbeeld retourneren niet langer gratis is, wat is hiervan het gevolg? Kan een andere mix van leveropties een betere oplossing bieden voor klant én bedrijfswereld?

Het project “E-green” zoekt een antwoord op deze en meer vragen. Een uitgebreide consumentenbevraging gaat onder andere na of consumenten bereid zijn anders (lees: milieubewuster, nvdr.) om te gaan met levering van hun e-bestellingen. Maar ook andere maatregelen die impact hebben op het groener én efficiënter maken van de e-logistiek worden opgelijst en geëvalueerd naar hun impact op kosten en maatschappij. Denk aan bundeling van leveringen, slimme afleverpunten, alternatieve voertuigen of aanpassingen van de verpakking.

Het VIL stelt op basis van o.a. de consumentenbevraging en best practices een simulatiemodel op. Dat model moet het voor bedrijven mogelijk maken de kosten- en milieu-impact van nieuwe werkwijzen op een eenvoudige manier te kwantificeren. Het model zal antwoord bieden op vragen als: Wat als we de levertermijnen verlengen voor bepaalde producten? Wat als de leveringen regionaal worden gebundeld? Daarna zullen verschillende maatregelen, samen met de deelnemende bedrijven, in de praktijk worden uitgetest.

E-commerce is een sterk groeiende sector. Web shops hebben vaak jonge en zeer dynamische business-modellen en focussen primair op het verkoops- en marketing-verhaal, met minder aandacht voor logistieke efficiëntie en duurzaamheid.

Aan het project werken dertien bedrijven mee, een mix van (kleine) logistieke dienstverleners, verladers en web shops, met name ASX Ibeco, Bubble Post, Colruyt, DHL Parcel, Dockx Logistics, Groep Heylen, Intervest, Kuehne + Nagel, Magellan Logistics, PostNL, Recupel, Telenet en Unigro. De resultaten worden in het najaar van 2026 voorgesteld.