Welke rol speelt efficiënte logistiek in de groei van een bedrijf?

26/11/2014 OM 15:11 - Tom Van Acker
97b25ad25264d3e050d9cbfe36ea3c70
Stil staan is achteruitgaan. Veel ondernemers gaan ervan uit dat de omzet jaarlijks met een paar percent moet groeien of dat het verkoopnetwerk moet uitbreiden om het bedrijf gezond te houden. Kan een efficiëntere logistiek daarin helpen? Vijf tips die het groeitraject kunnen versnellen.

Om te groeien zijn er een aantal basisprincipes: je hebt een goed product of dienst, je hebt de juiste mensen nodig en uiteraard ook het nodige kapitaal. Maar sta je ook stil bij het logistieke gebeuren. Welke impact heeft het bijvoorbeeld als je groeit van 70 naar 120 vestigingen? En wat als het doel 250 filialen is?

Tip 1: Werk met een coördinator

Een opstart van een nieuw filiaal moet je zien als een project. Net zoals je key account managers hebt voor belangrijke klanten, kies je intern iemand die als coördinator medeverantwoordelijk voor het openen van nieuwe filialen, het onderhoud, de verhuis en alles wat daar bij komt kijken. Denk daarbij niet alleen aan de ruimte waar klanten komen (winkel, bureau), maar ook aan de faciliteiten in de keukens, kantoren en stockruimtes.

Tip 2: Breng je logistieke flow in beeld

Als je op korte termijn een sterke groeiambitie toont, besef dan dat dit ook logistieke gevolgen heeft. Breng die duidelijk in beeld zodat je weet waar mogelijke logistieke bottlenecks (verpakken, verzamelen, verzending, transport, ontvangst,...) zich kunnen voordoen. Bekijk in deze fase ook of je alles intern kan afhandelen of het niet beter is om bepaalde zaken uit te besteden aan gespecialiseerde partners.

Tip 3: Werk met gestandaardiseerde pakketten

Een groei kan je financieren met extra omzet. Die wordt vaak gecreeërd door markten aan te boren (nieuwe filialen, ...). Het is dus belangrijk om snel operationeel te zijn. Doordat je het logistieke proces in beeld hebt gebracht, weet je wat je basisbehoeften en eisen zijn telkens een nieuw filiaal opent. Bekijk met je leverancier of hij geen gestandaardiseerde pakketten op maat voor jou kan samenstellen met de producten die je nodig hebt.

Extra tip: Onderhandel hier ook met je leverancier over de opslagmogelijkheden van deze pakketten. Als hij deze standaardpakketten voor jou heeft klaar staan, is een snelle uitrol gegarandeerd en is het nieuwe filiaal snel up and running.

Tip 4: Verlies de logistieke kosten niet uit het oog

Wat je zeker niet uit het oog mag verliezen, zijn de logistieke kosten. Als je niet efficiënt te werk gaat, zijn de extra kosten hiervan op kort termijn niet te overzien. Een goede tip: breng het aantal leveranciers dat je hebt in kaart. Als je bij diverse partijen moet langsgaan, is dat vaak inefficiënt en duurder. De reden: je moet telkens aan elke leverancier manuren besteden en voor elke leverancier een administratie in orde brengen (catalogus bekijken, bestellen, opvolgen, leveringen, facturatie). Het kan daarom interessanter (en goedkoper) zijn om met een generalist te werken.

Tip 5: Efficiënte logistiek = tevreden personeel

Je logistiek efficiënter organiseren kan je bijvoorbeeld door alle aanvragen/bestellingen te centraliseren. Dagelijkse bezorgingen worden dan gegroepeerd, en zijn snel en correct geregeld. Laattijdige of onvolledige leveringen kunnen immers tot ontevredenheid leiden bij het personeel waardoor je ook niet de beloofde klantenservice kan leveren.

Wil je meer weten over efficiëntie in logistiek bij groei? Ontdek dan de videocase Veritas bij Manutan-Overtoom

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.