VIL start logistiek project met mode-industrie

31/12/2014 OM 13:43 - Luc Willemijns
7ca890e1946b05bb06716634b17a49eb
Modedistributie kan veel winnen met een beter zicht op de voorraden. De bouwstenen om hiervoor te zorgen bestaan, maar het is vaak een afweging van kosten versus baten. Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) wil aantonen wanneer en met welk logistiek concept de investering loont. Het start daarom met acht bedrijven het project “In-store-improvement”.

Voorraadbeheer is binnen de Vlaamse fashion nog vaak een zwak punt. Met het project “In-store-improvement” wil het VIL de Vlaamse modesector aansporen om de stap te zetten naar het inzetten van RFID-tags voor een automatisch stockbeheer, op artikelniveau. Door de aanhoudende druk op de prijzen en nieuwe trends binnen de modesector (e-commerce en omni-channel) is het een must om een accuraat zicht te hebben op welke artikelen in welke kleur en op welke maat zich waar in de logistieke keten bevinden.

Automatisch stockbeheer met unieke identificatie kan hiervoor zorgen. Kledingstukken worden toegerust met RFID-etiketten die gedetailleerd informatie over het artikel bevatten. Deze artikelen kunnen automatisch en in bulk worden ingelezen, in tegenstelling tot barcodetechnologie waar alles staat en valt met correct manueel scan-werk in elke fase van de logistieke keten. In verschillende landen, zoals Duitsland en Finland, zijn er onder impuls van de overheid initiatieven gestart om het RFID-label in de modesector te implementeren.

Binnen het project wordt een inventaris gemaakt van de state-of-the-art van de voornaamste initiatieven, concepten en technologieën. Op basis hiervan wordt bepaald wat het ideale logistieke concept voor modewinkels is. Dat wordt met een pilootproject in de praktijk uitgetest, het VIL onderzoekt ook hoe de investering rendabel kan zijn. Uiteindelijk doel is het uitwerken van een roadmap voor Vlaamse modebedrijven om zelf aan de slag te gaan.

RFID biedt veel voordelen. De stock-accuraatheid stijgt van gemiddeld 63% naar 95%. Out-of-stocks in winkels dalen tot 50%. Een betere beschikbaarheid van kledingstukken in de winkel zorgt voor een betere verkoop (van 2 tot 20%) en minder overschot dat aan dumping-prijzen moet worden verkocht. De winkel kan spoedleveringen vermijden en verhoogt de klantentevredenheid. Winkelpersoneel kan daarenboven efficiënter worden ingezet door minder zoekwerk en tellingen.

Naast een beter inventaris-management maakt de technologie ook een betere controle op diefstal mogelijk. De winkel heeft real-time zicht op welke artikels de winkel verlaten en kan zijn stock meteen aanpassen en de nodige acties ondernemen. Stock-accuraatheid is bovendien een noodzakelijke voorwaarde om aan omni-channel te kunnen doen.

Acht bedrijven stappen in het project mee, met name Belspeed, bpost, Caroline Biss, Fabrimode (Bel & Bo), GIKS Mode, GS1, Scapa en Siemens. Het project loopt tot juni 2016.

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.

Functionele cookies

Functionele cookies zijn noodzakelijke cookies die ervoor zorgen dat de website goed functioneert.

Analytische cookies

Analytische cookies laten ons toe om het gebruik van de website te analyseren en de bezoekerservaring te verbeteren.

Marketing cookies

Marketingcookies hebben als doel om ervaringen te personaliseren en relevante inhoud en aanbiedingen te sturen op deze en andere websites.