Bedrijfswagens tot 5% duurder in 2015

21/01/2015 OM 12:52 - Luc Willemijns
59a2a081ec13396642ac972131150f14
Rijden met een bedrijfswagen wordt dit jaar gemiddeld 2,5 à 3% duurder. Een en ander is het gevolg van de jaarlijkse aanpassing van de CO2-emissienormen in de berekening van het jaarlijks voordeel van alle aard (V.V.A.). In bepaalde gevallen kan de stijging tot 5% oplopen.

Zoals bekend wordt het voordeel van alle aard (V.V.A.) bepaald in functie van de aankoopprijs van de wagen, de CO2-uitstoot van de motor en het brandstoftype (diesel of benzine). Hoe hoger het V.V.A., hoe lager het netto-loon dat de werknemer zich maandelijks ziet uitgekeerd.

Sinds 2012 wordt het voordeel van alle aard voor het privé-gebruik van een bedrijfswagen berekend aan de hand van onder meer de CO2-uitstoot van het voertuig. Daarvoor hanteert de wetgever een CO2-coëfficiënt van 5,5% voor referentie-uitstoten die initieel werden bepaald op 95 g/km en 115 g/km voor respectievelijk diesel- en benzine-uitvoeringen.

Hoe meer CO2 de wagen uitstoot, hoe hoger het percentage. Per extra gram CO2-uitstoot per kilometer verhoogt het percentage met 0,1%. De bovengrens van de CO2-coëfficiënt is 18%. Ingeval van een groene wagen daalt de coëfficiënt in functie van de minderuitstoot. De ondergrens hier werd op 4% bepaald.

V.V.A.-voordeel verhoogt

De emissienormen van CO2 worden jaarlijks vastgelegd. Sinds het jaarbegin gelden voor zowel benzine- als dieselwagens verlaagde uitstootnormen. Gevolg is dat werknemers hun netto-loon zullen zien afkalven als gevolg van de verhoging van de professionele voorheffing op het voordeel van alle aard.

Voor 2015 verhoogt de belasting op het V.V.A.-voordeel met gemiddeld 2,5 à 3%. In bepaalde gevallen kan de stijging zelfs tot 5% oplopen. Voertuigen die veel CO2-uitstoten zullen niet zwaarder worden belast vermits ze reeds aan de maximale belastingsgrens zitten. Dat is met name het geval voor benzinewagens met een CO2-uitstoot van meer dan 237 g/km en dieselwagens met een CO2-uitstoot die hoger is dan 218 g/km.

Voor milieuvriendelijke voertuigen (lees: elektrische of hybride uitvoeringen, nvdr.) zal de daling van de emissienorm geen nadelige gevolgen hebben en blijft de minimumbelasting van kracht.

Nieuwe emissienormen voor 2015

Bij de berekening van het V.V.A.-voordeel worden de CO2-emissies in een CO2-coëfficiënt gegoten. Die bedraagt, zoals hierboven aangehaald, 5,5% voor voertuigen met een standaard CO2-uitstoot.

Voertuigen die rijden op benzine, LPG of aardgas zien voor 2015 de uitstootnorm verlagen van 112 tot 110 g/km. Voor dieselwagens daalt de wettelijk vastgelegd emissienorm van 93 tot 91 g/km.

Auto’s met een hogere emissie-uitstoot zien hun emissie-coëfficiënt met 0,1% verhoogd per gram bijkomende CO2-uitstoot per km. Het belastbare voordeel blijft weliswaar op 18% geplafonneerd. Dat geldt ook voor de benedengrens van 4%. Voertuigen die immers beter scoren dan de opgelegde nieuwe emissienorm, krijgen immers een verlaging van 0,1% van de emissiecoëfficiënt toegekend per gram CO2 dat ze per kilometer minder uitstoten dan de norm.

Het V.V.A.-voordeel voor milieuvriendelijke voertuigen blijft ongewijzigd. Het verschil wordt wel uitgediept ten opzichte van de andere traditionele motorisaties (diesel- en benzinewagens)

(Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met Excelease N.V. (Zaventem)).

Meer info: 02/403.09.50 of www.excelease.be.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.