Scaldis plaatst bouworder voor kraanschip

07/03/2015 OM 14:40 - Luc Willemijns
8ab7f74cc248220c9ab8173e9bf7944b
De aandeelhouders van de specialist in maritieme hijswerken, Scaldis Salvage & Marine Contractors N.V. (Antwerpen), hebben bij Koninklijke IHC (Merwede) een uiterst krachtig zelfvarend DP2-kraanschip besteld.

Het schip zal door Scaldis worden uitgebaat. Het scheepsontwerp werd in-huis voorbereid, in samenwerking met Vuyk Engineering Rotterdam, onderdeel van Koninklijke IHC, op basis van de rijke ervaring die Scaldis heeft verworven in het hijsen van zware objecten in uitdagende offshore-omstandigheden. De oplevering in Europa is gepland in het voorjaar van 2017.

Het kraanschip wordt gebouwd onder de volledige verantwoordelijkheid en coördinatie van Koninklijke IHC in Qidong en afgebouwd in Xiamen, beide gelegen in China. Het geheel wordt tevens toegerust met een heliplatform en zal accommodatie aan 78 personen bieden.

Het nieuwe kraanschip, dat "Rambiz 4000" wordt genoemd, zal twee Huisman-kranen met een individuele hijscapaciteit van 2.000 ton aan boord hebben. Bovendien krijgt het een extra laadvermogen van 3.000 ton mee. De vier azimuth thrusters en het DP2-systeem maken installatiewerk in diepere wateren zonder het gebruik van ankers mogelijk.

Voorts wordt de "Rambiz 4000" toegerust met een zogenaamde moonpool voor een los te bedienen ROV (Remote Operated Vehicle) voor de inspectie en het begeleiden van het installatiewerk op de zeebodem. De aanwezigheid van zware fenders, ten slotte, zal het mogelijk maken om in volle zee transportbakken te laden of te lossen. Aandeelhouders van Scaldis Salvage & Marine Contractors zijn DEME, Jan De Nul Group en Herbosch-Kiere.

Meer info: 03/541.69.55 of http://www.scaldis-smc.com.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.