Vier tips om beter om te gaan met wanbetalers

27/02/2015 OM 13:46 - Patrick Van der Avert
Aa651a4fe263fe41e68e55532325dd94
Elke ondernemer krijgt wel eens te maken met wanbetalers. Nochtans kan je er op een eenvoudige manier komaf mee maken: door ze geen kans te geven. Met deze praktische tips moedig je je klanten aan om tijdig hun facturen te betalen.

1. Factureer snel en regelmatig

Als je tot over je oren in het werk zit, wil facturen maken er wel eens bij inschieten. Toch heb je er alle belang bij om op gezette momenten te factureren. Wacht niet tot een project, dat bijvoorbeeld enkele maanden in beslag neemt, helemaal afgerond is, maar stuur tussentijdse facturen naar je klant. Dat maakt het voor hem financieel draaglijker en overzichtelijker, en jij houdt je cash flow in stand. Wacht je te lang met het sturen van je factuur nadat een klus is afgerond, dan kan je klant het - verkeerde - idee krijgen dat de betaling geen haast heeft, waardoor hij misschien langer dan noodzakelijk wacht met betalen.

2. Kies voor een strakke betalingstermijn

Hoe langer de betalingstermijn die je vooropstelt, hoe groter het risico dat je factuur niet betaald wordt, bijvoorbeeld in geval van een faillissement. Bovendien heeft een lange betalingstermijn een rechtstreeks effect op de liquiditeit van je onderneming. Je kan de betaaltermijn opnemen in je algemene leveringsvoorwaarden, of de wettelijke termijn van maximaal 30 dagen toepassen. Wettelijk gezien heb je overigens het recht om intrest te rekenen op late betalingen. De toepasbare wettelijke rentevoet voor betalingsachterstand bij handelstransacties handelstransacties bedroeg 8,5% voor het tweede semester van 2014.

3. Hou per klant een betalingshistoriek bij

Een historiek geeft je een prima overzicht van het betalingsgedrag van je klanten, en dus een beter inzicht in hoe je hen moet aanpakken. Een trouwe klant die voor het eerst te laat betaalt, verdient wellicht wat meer krediet dan de klant die iedere keer opnieuw zijn betalingstermijn overschrijdt. In het geval van de trouwe klant zou je, voor je een rappel stuurt, even rechtstreeks contact kunnen opnemen om te peilen naar de reden van de achterstand. Vaak betalen klanten immers te laat omdat ze simpelweg de vervaldag uit het oog verloren zijn. Geef hun boekhouding een paar dagen van tevoren gerust een seintje.

4. Stuur een rappel

Een rappel of een aanmaning is de laatste stap in de jacht achter je centen, voor je professionele hulp inschakelt. Voel geen schroom om rappels te sturen: voor veel klanten is het een broodnodige wake-up call. Wordt er na alle inspanningen van jouw kant nog steeds niet betaald? Schakel dan een incassobureau in. Atradius Collections kan je hier zeker met raad en daad bijstaan.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.