Vlaanderen en Nederland ondertekenen verdrag voor nieuwe sluis Terneuzen

04/03/2015 OM 08:10 - Luc Willemijns
5d4c614db04828ac8bfa81528644a7a2
Foto Havenbedrijf Gent
Vlaams minister van Mobiliteit en Openbare Werken Ben Weyts en de Nederlandse minister van Infrastructuur en Milieu Melanie Schultz van Haegen hebben het “Verdrag tussen Nederland en Vlaanderen voor de aanleg van de Nieuwe Sluis Terneuzen” ondertekend. Het Havenbedrijf Gent toont zich bijzonder opgetogen over dit moment.

De nieuwe sluis Terneuzen verbetert immers de toegang tot de havens van Gent en Terneuzen. Bovendien zal het nieuwe kunstwerk voor een vlotte doorgang van binnenvaartschepen tussen Nederland, België en Frankrijk zorgen. Verwacht wordt dat de sluis in 2021 klaar is. De bouw van de nieuwe sluis is voor het Havenbedrijf Gent de grootste investering in haveninfrastructuur ooit.

De nieuwe sluis wordt in grote lijnen net zo lang en breed als de vernieuwde sluizen op het Panamakanaal. Met een lengte van 427 meter, een breedte van 55 meter en een diepte van 16,44 meter, wordt ze binnen het bestaande sluizencomplex van Terneuzen gerealiseerd. Ze komt op de plaats waar nu de Middensluis - één van de drie bestaande sluizen - ligt.

De aanleg van de sluis zal naar verwachting 920 miljoen euro kosten. De kosten voor het onderhoud voor 30 jaar worden op 75 miljoen euro geraamd. Nederland betaalt 155 miljoen euro, Vlaanderen draagt de overige kosten. Van de Nederlandse bijdrage neemt de Zeeuwse regio 10 miljoen euro voor zijn rekening. Aan Vlaamse zijde tekent het Havenbedrijf voor 15% van de financiering. Afhankelijk van de raming en de Europese subsidies zal deze bijdrage schommelen tussen 71 en 95 miljoen euro.

In 2013 maakten 65.000 schepen gebruik van de sluizen in Terneuzen.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.