Rendabiliteit erkende merkverdelers stevent op gevarenzone af

11/03/2015 OM 09:26 - Luc Willemijns
Placeholder

Onafhankelijk studiewerk in opdracht van Federauto bevestigt de afnemende marges van de Belgische automobielbedrijven in de voorbije vijf jaar. Zo nam de bruto-marge met 25% af van 3,6% in 2009 tot 2,7% in 2013. De netto-marges, waarbij ook rekening wordt gehouden met de investeringen (afschrijvingen), daalden met 36% nog scherper. In 2013 lag de gemiddelde marge voor de merkverdelers op 0,9%. Dat is erg laag in vergelijking met merkverdelers in andere landen. Voor beide marges deden verdelers van lichte bedrijfsvoertuigen en trucks het iets beter dan verdelers van personenwagens, net als agenten die betere marges kenden dan concessiehouders en in nog sterkere mate succursalen. Het doorsnee netto-rendement op het eigen vermogen (ROE) na belastingen lag op 7,6% over de periode 2009-2013, maar daalde wel met meer dan 32%.

De schuldgraad bleef tijdens de onderzochte periode relatief stabiel, maar kende wel in alle segmenten en voor alle types merkverdelers een zichtbare stijging in 2013. Toen lag die op 68,1%, tegenover 66,2% in 2009. Ook de liquiditeitsratio blijft in de periode 2009-2013 relatief stabiel (gemiddeld 2,14), maar is wel licht dalend.

Globaal is de rendabiliteit van de erkende merkverdelers er ten opzichte van 2009 dus op achteruit gegaan. Bijgevolg dringen er zich maatregelen op om de neerwaartse evolutie om te buigen, vermits de sector anders in de gevarenzone dreigt te behandelen, waarschuwt Federauto. Voornaamste oorzaken van de afkalvende rendabiliteit zijn de downsizing van de aangekochte voertuigen, de kosten van een toegenomen stock, de aanzienlijke investeringen in showrooms en ateliers, de sterk dalende after sales-inkomsten omwille van grotere onderhoudsintervallen en de economische werkloosheid.

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.