VIL start met “Omni-channel logistiek”

12/03/2015 OM 08:18 - Luc Willemijns
E844912db29ad65d17a5f0f14ed99f59
Het Vlaams Instituut voor de Logistiek (VIL) heeft samen met elf bedrijven de kick-off van het project “Omni-channel logistiek” gegeven. Retailers verkopen meer en meer zowel via winkels als webshops. Zeer vaak zijn in de praktijk e-commerce en winkels echter gescheiden verkoopkanalen met eigen voorraden en afleveropties. Dat moet veranderen om over te gaan op succesvolle omni-channel logistiek.

De meeste retailers verkopen zowel via webshop als via winkels. De consument van vandaag wil de flexibiliteit om te winkelen in het ene kanaal en de aankoop te doen in het andere kanaal. Klanten willen ze als één geheel: ze verwachten dat de aankoop kan geleverd worden, ook al is deze niet op voorraad in de bezochte winkel of webshop, en de plaats van levering zelf te kunnen aansturen: afhalen in de winkel van aankoop, in een andere winkel, thuislevering, op het werk, …

In de praktijk zijn webshops en winkels vaak gescheiden verkoopskanalen met eigen voorraden en afleveropties. Het gebeurt regelmatig dat een product bijvoorbeeld niet meer bestelbaar is via de webshop, maar wel in de winkel blijkt te liggen. De klant aanvaardt geen nee-verkoop meer. Dus moeten de logistieke ketens van beide verkoopskanalen zoveel mogelijk worden geïntegreerd. Een grote logistieke uitdaging die retailers dwingt hun processen te herzien. Het VIL wil hen met het nieuwe project “Omni-channel logistiek” op weg helpen.

Het VIL-project zal onderzoeken wat de sleutelcomponenten zijn per sector voor een goed geïntegreerde on-line en off-line logistiek. Wat is de beste infrastructuur (e-distributiecentra, hubs, winkels, afhaalpunten, sorteercentra, retourcentra, …)? Hoe bereikt men de ideale mix tussen kost, service en klantervaring? Hoe kan men het zicht op en de benutting van de voorraad optimaliseren? Welke middelen zijn nodig en wat is de investeringskost? Om zo te komen tot een roadmap voor omni-channel logistiek voor Vlaanderen. Nadruk ligt op realisatie in de praktijk.

Omni-channel kan in Vlaanderen wel eens heel belangrijk worden. Door de densiteit van het winkelnetwerk zal de consument sneller kiezen voor combinaties van verkoopskanalen: on-line bestellen, ophalen in afhaalpunt, retourneren in winkel, …

Elf bedrijven willen weten hoe hun processen aan te passen aan de omni-channel trend en stappen mee in het project: Aveve, Bpost, Coca-Cola, DCM, Delhaize, Dockx Logistics, Dreamland, Makro, PostNL, Special Fruit en TDL Group.

E844912db29ad65d17a5f0f14ed99f59
8646abbddee4ef948e51bd6cca77de90

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.