Belgen zoeken on-line maar kopen in winkel

02/04/2015 OM 08:02 - Luc Willemijns
38b76be3f609cd5fdc1c968c39871f90
E-commerce mag dan wel in opmars zijn, drie op vier Belgen wil dat wat hij koopt ook nog altijd even passen of aanraken. Zelfs als een on-line aankoop toch nog goedkoper zou zijn. Dat blijkt uit een studie van marktonderzoeksbureau Haystack bij 1.500 Belgen.

De Belg besteedde vorig jaar gemiddeld 9% van zijn budget aan on-line aankopen, tegenover 8% in 2013. Vooral de mode- en speelgoedsector wonnen daarbij aan populariteit: vorig jaar werd 17% van het kledingbudget on-line besteed t.o.v. 14% in 2013. Bij speelgoed groeide de on-line aankoop van 6% in 2013 naar 8% in 2014. Voeding en drank deden het dan opvallend genoeg weer iets minder goed (van 6% in 2013 naar 4% in 2014).

Als het van de Belg afhangt, zal de on-line verkoop in de komende vijf jaar blijven stijgen. Zo wordt verwacht dat Belgen in 2020 goed 16% van hun budget aan on-line shopping zullen uitgeven. En allicht mag een groter aandeel worden verwacht.

Het on-line shoppen zal het “echte” winkelen echter lang niet onderuit halen. Ruim driekwart van de Belgen (77%) doet vandaag aan “web rooming”, wat wil zeggen dat ze eerst on-line het aanbod bekijken maar vervolgens toch naar de winkel trekken om het product effectief te kopen. Jongeren (79%) doen dit meer dan babyboomers (72%), mannen (78%) meer dan vrouwen (76%) en de hoger sociale klasse (80%) meer dan de lagere sociale klasse (69%).

Opmerkelijk: 74% zegt zelfs liever het product in een echte winkel te willen kopen, ook als het product on-line goedkoper zou zijn. Als het over kleren en schoenen gaat, past liefst 90% zijn kleren liever in het pashokje dan virtueel. En 61% verkiest dan weer het echte winkelen, omdat ze daar advies kunnen krijgen en geïnspireerd worden.

On-line shoppen stoot bij de Belg nog altijd op een aantal ergernissen. In de Top 3 staat het feit dat je het product niet kan passen (24%), dat je verzendingskosten moet betalen (24%) en dat het product soms gewoonweg niet in ons land kan worden geleverd (19%). Ook het echte winkelen leidt wel eens tot frustraties zoals lange wachtrijen aan de kassa (44%), de drukte in de winkel (28%) of producten die niet meer beschikbaar zijn (27%).

Voor u geselecteerd

Kort de voordelen van een abonnement...

Belangrijk nieuws te delen?

Cookie voorkeuren

Deze website gebruikt cookies om je een betere bezoekerservaring te bieden. Bepaal hier welke soort cookies je toestaat.