E-commerce, hoe zit dat nu eigenlijk? (1)

On-line shoppen zit in de lift. Het afgelopen jaar kochten 6.722.400 Belgen on-line, en dat aantal blijft verder stijgen: per uur doen zo’n 37 consumenten voor het eerst een on-line aankoop, ook ‘s nachts. Het is dus een markt die nooit slaapt. Toch zijn nog lang niet alle ondernemers on-line te vinden. En dat terwijl een on-line web shop bouwen eigenlijk heel gemakkelijk is. We zetten de belangrijkste vragen én antwoorden op een rij.

Om te starten met e-commerce dient blijkbaar een drempel genomen. In België heeft slechts 30% van de ondernemers een web-winkel. Nochtans versterken de on-line winkel en fysieke winkel elkaar. De consument heeft duidelijk de weg op de on-line markt gevonden en besteedde in 2014 zo’n 2,4 miljard euro in buitenlandse web shops. Dat betekent helaas ook dat Belgische ondernemers omzet en marktaandeel verliezen.

Het is daarom de hoogste tijd om aan de slag gaan met e-commerce. Maar hoe begin je er aan? De komende weken beantwoorden we de belangrijkste vragen.

Web shop versus fysieke winkel

Met een web shop bereik je veel meer (potentiële) klanten. Terwijl je vroeger een beperkt afzetgebied had in je directe omgeving, kun je nu opeens miljoenen mensen bereiken. Niet alleen in de buurlanden, maar over de hele wereld.

Een groot deel van de on-line shoppers geeft de voorkeur aan een web shop die ook een fysieke winkel heeft. Dat geeft hen meer vertrouwen, zeker als je zorgt dat de service die je aanbiedt even goed of zelfs beter is. Bovendien is een web shop dag en nacht open, ook op zon- en feestdagen. Je klanten kunnen dus altijd shoppen. Geef je hen de mogelijkheid om hun aankopen in een fysieke winkel af te halen? Dat is een pluspunt! Het geeft een vertrouwens-boost en stimuleert cross selling.

Product en/of service geschikt voor e-commerce?

Niet elk product of elke dienst is even geschikt om on-line te verkopen. Als je bijvoorbeeld verse producten wilt verkopen die gekoeld moeten blijven, wordt de verzending al heel complex. Voor grote of zware producten kunnen de verzendkosten dan weer hoog oplopen. Kies dus een logistieke partner die oplossingen heeft voor jouw producten. Weet je ook zeker dat je je product enkel op de Belgische markt wilt verkopen? Want met een kleine investering liggen de buurlanden (of zelfs de wereld) misschien wel aan je voeten.

Doelgroep vertrouwd met on-line winkelen?

Veel mensen denken dat on-line shoppen is weggelegd voor de jongere generatie. Dat is een misvatting, want al meer dan de helft van de 65-plussers heeft het afgelopen jaar minstens één on-line aankoop gedaan. Het aantal mensen dat on-line koopt blijft jaar naar jaar groeien en meer dan 60% van de Belgische bevolking heeft al eens iets on-line gekocht. Verder stijgt ook de frequentie: almaar meer mensen kopen wekelijks on-line producten aan.

On-line concurrentie?

Elk jaar groeit het aantal web shops. Ook steeds meer buitenlandse spelers betreden de Belgische markt. Toch heeft de Belg een groter vertrouwen in lokale handelaars. Hij koopt liever on-line bij zijn gekend merk of bij de on-line shop van een handelaar die hij kent. Het is dus belangrijk dat klanten je gemakkelijk terugvinden. Zorg daarom dat je web shop bovenaan de zoekresultaten komt van Google en andere zoekmachines.

Uit onderzoek blijkt dat er nog altijd een groot potentieel is om on-line te handelen. We zien ook dat meer en meer bedrijven investeren in een web shop. Wacht daarom niet te lang als je naam en faam wilt maken in het web-landschap.

Bovenstaande bijdrage kwam tot stand in samenwerking met KBC. Bronnen Comeos.

Aan de slag? Surf naar kbc.be/onlineondernemen. Tweet mee met #altijdshoppen.

Meer sectornieuws

Agenda